به گزارش هنرآنلاین، محبوبه ابراهیم‌زاده، نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران و هنرمند برگزیده حاضر در دومین سالانه کاربردی‌های معناگرا که اثرش با عنوان «ورا» در این رویداد نمایش داده شده است، درباره آن توضیح داد: «ورا» بیانگر مفهوم دورویی در مناسبات انسانی است که انسان‌ها را در ذات و نیت و نمود بیرونی رفتارشان دچار تناقض می‌کند.

وی افزود: یک طرف این اثر با تصویر گل و مرغ تزیین شده است که در سنت ما و نقوش اسلیمی مهم و پرکاربرد است. در پشت و سوی دیگر این اثر نیز  آگهی‌های باز کردن لوله و فاضلاب نصب شده است و نشان می‌دهد ورای رفتار ظاهری خوب انسان‌ها ممکن است نیت و ذاتی پلید وجود داشته باشد.

ابراهیم‌زاده با اشاره به فرآیند ایده پردازی و ساخت «ورا» عنوان کرد: من برای ساخت این اثر از سفال‌های آماده ساختمانی استفاده کردم که پخت آن‌ها متفاوت از سایر سفال‌ها است و باید سطح آن لعاب می‌خورد تا بتوان استیکرها را بر آن قرار داد. بنابراین اسکلت فلزی برای آن ساختم و طرح را روی آن اجرا کردم.  کار سختی بود که سفال‌ها نیز چند باری دچار شکست شد. به طور کلی از طراحی، ایده پردازی و ساخت یک ماه زمان صرف کار شد. 

وی با ابراز خرسندی از بازگشایی نمایشگاه‌ها در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: درست است که کرونا همچنان وجود دارد و ما همین رویدادها را هم به هر حال با نگرانی برگزار می‌کنیم، اما هنرمندان جذابیت کارشان را در برگزاری نمایشگاه‌ها می‌یابند و وقتی از این رویدادها استقبال می‌شود برایشان بسیار خوشحال کننده است. این دومین سالانه کاربردی‌های معناگراست و به نظرم سطح کارها نسبت به دوره قبل ارتقا یافته است. با توجه به این که بینال سرامیک هم سال گذشته برگزار شد به نظرم اتفاق خوبی برای جامعه سرامیست‌ها رخ داده است. سرامیک یک رسانه است و از همان مرحله متریال، فرآیند پخت و... خود می‌تواند به یک اثر هنری تبدیل شود. اتفاقات اجتماعی می‌توانند ایده و نشانه‌ای برای شکل‌گیری و خلق یک اثر سرامیکی باشند. برای مثال پانیا مرزبانیان با اثری که به اسیدپاشی‌های چند سال گذشته در اصفهان اشاره دارد در این رویداد شرکت کرده است. بنابراین لزومی ندارد به سمت آثار فرمالیستی حرکت کنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند از آثار دومین سالانه کاربردی‌های معناگرا تا ۱۵ تیر همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران بازدید کنند.