گروه تجسمی هنرآنلاین: مجموعه‌ای از آثار نوید عظیمی سجادی در ایتالیا به نمایش درآمده است. پروژه Sigillum که هم اکنون در قلعه عزیزه در شهر پالرمو در حال پیگیری است، در ادامه پروژه «شرق و غرب، تمثیل‌ها و نمادهای سنت مدیترانه‌ای» است که سال گذشته در کلیسای جامع مونرئاله پالرمو به نمایش درآمد. آن پروژه در مجموعه باستانی کلیسای جامع مونرئاله که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است اجرا شد تا داستان‌ها، آیین‌ها و همه جزییات پنهان شده در این کلیسا در کنار چیدمان‌های خاص نوید عظیمی سجادی، سفری رویایی به جهان فرهنگ مدیترانه ایجاد کند، جایی که شرق و غرب از طریق تمثیل‌ها و نمادها گفتگو می‌کنند. با توجه به شیوع کرونا و تعطیلات مکرر مراکز فرهنگی و هنری، چیدمان نوید عظیمی سجادی همچنان در کلیسای جامع مونرئال قرار دارد تا در دسترس گردشگرانی باشد که کم کم به سیسیل بازمی‌گردند و بازدید از گنجینه‌های مونرئاله را انتخاب می‌کنند. 

از نظر نوید عظیمی سجادی، پروژه فعلی دومین فصل از مسیری است که سال گذشته آغاز شده و به دلیل پاندمی مسدود شده بود. حال در باغ کاخ نورمن، سجادی با همکاری نزدیک با جامعه محلی چیدمان جدید خود را ایجاد کرده و در روزهای آینده آن را کامل خواهد کرد. 

چیدمان Sigillum که در طبقه اول قلعه قابل مشاهده است، صورت فلکی قابل توجهی از سرامیک‌ها و لعاب‌ها است که مانند مجموعه‌ای از قطعات و خرده‌های جمع شده در کف دریا، نشان دهنده سفر درونی هنرمند در میان فرهنگهای مدرن یکپارچه از یک ریشه مشترک است. همانطور که ستارگان ناوبران را به سمت هدفی هدایت می‌کردند، سیگیلوم مار را به مکانی متافیزیکی میبرد، جایی که بیقراری معاصر ناگهان به معنویت عمیقی تبدیل می‌شود. 

به این ترتیب یک تجربه فرهنگی جدید برای این شهر آغاز شده که پلهایی را که در گرد و غبار تاریخ گم شده یا مدفون شده‌اند را دوباره به هم متصل میکند. نوید عظیمی سجادی کشف می‌کند که چه تشابهاتی در فرهنگ‌های ظاهراً دور مانند سیسیلی و پادشاهی باستان اشکانیان وجود دارد: نمادهای نذری مسیحی، نخل‌ها و پرندگان مقدس خاورمیانه، زنجیرهایی که به هم پیوند می‌خورند و طلاهای درخشان سنت بیزانس. این عناصر مشخصه آثار او در مونرئاله است، در حالی که به زودی آفرینش‌های جدیدی در کاخ دلا زیسا برپا می‌شود که ناشی از معماری است که در آن جهان ایرانی و معنوی سجادی نمایان میشود. 

بسیاری از پروژه‌های نوید عظیمی سجادی با اشتیاق به اشتراک‌گذاری خلق آثار با مردم متولد می‌شوند و اغلب مردم در ساخت این رویداد نقش فعالی دارند. بنابراین هنرمند عموم مردم را به سفری سوق می‌دهد که از گذشته به زمان حال می‌رسد و با خلاقیت خود به آینده می‌پردازد و با سایر همکاران و جامعه گفتگو می‌کند. 

سلیما جولیانو، سرپرست میراث فرهنگی پالرمو درباره این رویداد گفته است: «من به شدت به پیشرفت مجتمع‌های یادمان و اماکن تاریخی از طریق هنر معاصر اعتقاد دارم. نوید عظیمی سجادی ارتباط نزدیکی با این فضاها دارد و از تزیینات مکان‌ها برای تصور اتصالات جدید الهام می‌گیرد. بسیار خوب خواهد بود که ببینیم بازدید کنندگان چگونه با کارهای او ارتباط برقرار می‌کنند.» 

سیمون تودورو، مدیرعامل موندوموستر نیز گفته است: «ما بعد از همه گیری مجدداً با این آگاهی شروع می‌کنیم که باید در زیبایی و فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم و نیروهای دولتی و خصوصی را متحد کنیم. فقط به این ترتیب می‌توانیم بر این دوره وحشتناک غلبه کنیم که کار سال‌ها را از بین برد. افرادی مانند سجادی نمادی از چگونگی تبدیل شدن هنر به تاریخ، سنت کشف مجدد و جامعه هستند.» 

این رویداد تا ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ در دو مجموعه Duomo and Benedictine در مونرئاله و Palazzo della Zisa در پالرمو ادامه دارد.