گروه معماری هنرآنلاین: فاز دوم از پروژه سه مرحله‌ای بازسازی بخش‌هایی از بنای کلوسیوم با هزینه ۳۰ میلیون دلاری در دست اجراست و مسئولیت آن را یک شرکت ایتالیایی فعال در حوزه مد بر عهده دارد. فازهای ابتدایی این پروژه روز جمعه با رونمایی از حدود ۱۶۰ متر پیاده‌راه چوبی در تونل‌های زیرزمینی کلوسیوم افتتاح شد و به این ترتیب گردشگران و علاقه‌مندان از این پس می‌توانند با خیال آسوده در فضای زیرین ساختمان ۲۰۰۰ ساله شهر رم قدم بزنند.

یک گروه ۸۰ نفری از باستان‌شناسان، معماران، مهندسان، مرمت‌کاران و زمین‌شناسان از سال ۲۰۱۸ در فاز دوم بازسازی و بهسازی کلوسیوم رم حضور داشتند و آن را پس از حدود سه سال به سرانجام رساندند. فاز اول سال ۲۰۱۳ انجام شد و شامل پاکسازی چهره بنا بود و قرار است در فاز سوم هم بخش‌های داخلی و گالری‌ها بازسازی شود. این بنای تاریخی نخستین بار سال ۸۰ پس از میلاد آغاز به کار کرد و تا ۵۲۳ میلادی همچنان کاربری داشت.

Colosseum1

کار طراحی و اجرای ساختمان کلوسیوم سال ۷۲ پس از میلاد در دوران زمامداری امپراتور وسپاسیان آغاز شد و کامل شدن آن هشت سال زمان برد. کلوسیوم برای نزدیک به ۴۵۰ سال بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر دنیا و محل ارائه نمایش‌هایی چون شکار حیوان‌ها، مبارزه‌های خونین گلادیاتور، اجرای نمایش، اعدام و دیگر برنامه‌های بزرگ و پرتماشاگر بود. گلادیاتورها، حیوان‌های وحشی و دیگر نمایشگران پیش از ورود به زمین اصلی، در تونل‌ها و راهروهای زیرزمینی منتظر می‌ماندند تا نوبت‌شان شود.

یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که از کلوسیوم شهر رم در آن استفاده اساسی و راهبردی شده، «گلادیاتور» ریدلی اسکات است که سال ۲۰۰۰ در چند رشته برنده اسکار هم شد. راسل کرو که در این فیلم یک سردار رومی است، باید برای زنده ماندن با دیگر برده‌ها و گلادیاتورها بجنگد و با حیوان‌های وحشی هم مبارزه کند. البته کارگردان برای نشان دادن کلوسیوم و تماشاگران آن از تصاویر رایانه‌ای بیشترین استفاده را کرده است.

Colosseum4

Colosseum2