به گزارش هنرآنلاین، نمایش «ناگهان همه برمی‌خیزند... به آوازی دیگر» که نویسندگی آن نیز توسط سعیده آجربندیان انجام‌شده، روایتگر داستان مردی است که با صورتی نیمه‌سوخته وارد حمام متروکه‌ای می‌شود که پیرزنی آنجا زندگی می‌کند. قصه این مرد چنان با قصه پیرزن ساکن در حمام درهم‌ می‌آمیزد و شرایط آن‌قدر برای شخصیت‌های روایت سخت می‌شود که هر یک تلاش می‌کنند از موقعیتی که در آن قرار دارند، بیرون و به گوشه امن بروند اما راهی برای فرار از تقدیر نمی‌یابند.

این نمایش که بهمن سال ۱۳۹۶ در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو تهران و دوم اسفند ۱۳۹۷ در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا رفت، توانست عنوان برترین نمایشنامه را از نگاه منتقدان تئاتر فستیوال از آن خود کند و تحسین اساتید پیشکسوت تئاتر و سینما را برانگیزد.

پوران درخشنده، کارگردان سینما در رونمایی نمایشنامه این اثر گفت: نویسنده و کارگردان در نمایش «ناگهان همه برمی‌خیزند...به آوازی دیگر» توانسته است آدم‌های واقعی روزگارمان را به صحنه تئاتر بکشاند. این نمایش اثری دوست‌داشتنی با نقدی روان‌شناسانه است. اهمیت موضوع اثر در این است که نشان می‌دهد انسان معاصر در کجا قرارگرفته و مسیر بدی‌ها و نیکی‌هایش به کجا می‌رسد.

فرهاد ناظرزاده کرمانی نیز با تقدیر از بازی‌های موفق نمایش گفت: این اثر نمایش ایرانی بر اساس رئالیسم جادویی است که به‌خوبی سرنوشت ایرانیان و تقدیرهای ناخواسته ایرانیان را به تصویر می‌کشد.

احمد کامیابی مسک استاد پیشکسوت تئاتر از وجه اجتماعی اثر تمجید کرد و مجید ابهری استاد آسیب‌شناسی کشور نیز این اثر را حلقه وصل واقعیت‌های ملموس جامعه با مخاطب نخبگانی دانست چراکه توانسته بابیان لطیف هنرِ انتزاعی بسیاری از مسایل جامعه را بیان کند. نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما نیز با تقدیر از متن نمایش‌نامه، بازی‌ها و میزانس ها را ارزشمند خواند.

قطب‌الدین صادقی کارگردان تئاتر هم دیدن این نمایش را فرصت خوبی برای بررسی اثرات پنهان جنگ دانست و افزود: نشان دادن تحلیل درستی از شرایط پس از جنگ در این اثر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بازتاب جنگ را بر روان و زندگی جاری مردم این سرزمین درک کنیم از سوی دیگر ارزشمندی دیگر اثر در آن است که از دغدغه‌ها و بحران‌های انسان امروز ایرانی غافل نیست و حرف‌های مردم کشور خودمان را به تصویر می‌کشد.

در این نمایش که بر مبنای رئالیسم جادویی شکل‌گرفته، فاطمه سرلک، پرستو آل رسول، ناصر عاشوری، پیمان محسنی و زهرا پرهون بازی می‌کنند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به مینا محترمی و اعظم تیماجی دستیاران کارگردان، سینا ییلاق بیگی طراح صحنه، رضا خضرایی طراح نور، سمیه پسندیده خواه طراح لباس، سعیده آجربندیان و فاطمه حسین‌خانی طراح ماسک و گریم، مهدی طالقانی طراح پوستر و بروشور، عبدالله آتشانی آهنگساز، مونا صدر فریدپور عکاس، مهدیه سادات شاهمرادی مدیر روابط عمومی، حمیدرضا کسری مدیر صحنه و کمپانی زابتیک مسئول تبلیغات اشاره کرد.