گروه مد و لباس هنرآنلاین: آبان 94 فراخوانی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد که تا اندازه بسیاری با دیگر فراخوان‌ها متفاوت بود و جریان مد کشور را به سمتی برد که تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلامی را نشانه رود.

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی فراخوان داد... این عنوان تیتری بود که در تمامی رسانه‌های مکتوب و مجازی منتشر شد و دریچه جدیدی از تحول و نوآوری به روی فرهنگ پوشش مردم سرزمینمان باز کرد.

طراحی لباس عزاداری اقوام استان‌ها در ماه محرم و صفر، طراحی لباس‌های آئینی در مراسم عزاداری در تکایا و هیئت‌ها و استفاده در ایام محرم و طراحی لباس مراسم تعزیه‌خوانی واقعه روز عاشورا از محورهای فراخوان بخش رقابتی نمایشگاه بودند و تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلامی، ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های لباس مذهبی، عزاداری و عاشورایی، ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه و بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا اهداف این فراخوان عنوان شد.

اما از زمان اعلام فراخوان تا برپایی نخستین دوره، بالغ‌بر یک سال سپری شد و سرانجام در تاریخ دوشنبه ۲۶ مهرماه، نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام پژمان فر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان لباس‌های عاشورایی در تالار وحدت افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که در آن حدود ۱۱۰ لباس زنانه، مردانه و بچه‌‌گانه ویژه محرم به نمایش درآمدند و حمید قبادی دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس ضمن تشکر از طراحانی که با ارائه اثر عاشورایی در حوزه لباس دینشان را به قیام اباعبدالله الحسین (ع) ادا کرده خواسته‌اند بگویند با هنرشان می‌توانند در خدمت عاشورا باشند تشکر کرد و گفت: انتقال مفاهیم ارزشمند دینی وظیفه و فرض برای همه ما است.

او لباس را موضوعی مهم برای انتقال مفاهیم دینی عنوان و اظهار کرد: همان‌گونه که یک تصویر می‌تواند مفاهیم مختلف را منتقل کند، لباس هم می‌تواند انتقال‌دهنده مفاهیم باشد.

قبادی با اظهار امیدواری از اینکه با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بتوان شاهد جریان‌سازی و الگوسازی در این حوزه باشیم، گفت: امیدواریم در سال‌های بعد شاهد ارائه نمونه‌های بهتر، کاربردی‌تر و مفهومی‌‌تری باشیم.

در این مراسم حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس طی سخنانی با اعلام حمایت مجلس و به‌خصوص کمیسیون اجتماعی از برگزاری این نمایشگاه گفت: در مصنوعات ساخته انسان هیچ‌چیزی به‌اندازه لباس نمی‌تواند پیام به سایر انسان‌ها ارائه کند.

زنده یاد علی مرادخانی معاون وقت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از افرادی که زحمت کارهای متفاوت را به خود می‌دهند، اظهار کرد: حوزه فرهنگ حوزه پرتلاطمی است و همیشه مسائل مختلفی را در بردارد. خوشحال هستم که در برگزاری این اتفاق لزوماً دولت دست‌اندرکار نیست و صنوف هم حضور دارند.

او ادامه داد: موضوع لباس بحث نمادینی است و اصولاً ارزیابی هویت انسان‌ها و تبار اجتماعی آن‌ها به‌واسطه لباس صورت می‌گیرد. لباس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای بشری است که نگاه فرد به جامعه و شناخت از مسائل و تبار اجتماعی و ... را نشان می‌دهد.

مرادخانی با ابراز تأسف از اینکه در بخشی از برنامه‌ها در حوزه لباس کم‌کاری شده است، اظهار داشت چنانکه کارهای باکیفیتی در این حوزه ارائه و به کارمان باور داشته باشیم می‌توانیم تأثیرگذاری بیشتری را در حوزه مد و لباس شاهد باشیم و حتی به یک گفتمان در جهان در این حوزه دست یابیم و آن را همچنین به یک جریان اقتصادی تبدیل کنیم. البته باید طرح‌ها را به‌گونه‌ای اجرا کنیم که مورد استقبال مردم قرار گیرد.

نمایشگاه لباس عاشورایی از روز ۲۷ مهرماه تا دوم آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در تالار وحدت آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به حوزه لباس عاشورایی بود.

و اما در ادامه و تاریخ 26 تیرماه 96، فراخوان دومین نمایشگاه لباس عاشورایی از سوی بنیاد ملی مد و لباس کشور منتشر و این دوره از نمایشگاه لباس عاشورایی، شنبه 25 شهریور همان سال و با حضور جمعی از طراحان لباس و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت افتتاح شد.

در آئین افتتاحیه این رویداد، حمید قبادی دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت که هم‌زمان با جرقه فکری ایده نمایشگاه لباس عاشورایی و فراهم آمدن زمینه برگزاری آن متوجه اهمیت تلاش هنرمندان و طراحان در این زمینه شدیم.

اول مهرماه سال 96، آئین اختتامیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار شد. در مراسم اختتامیه این نمایشگاه ابراهیم درستی، نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران طی سخنانی کوتاه به انتقاد از وضعیت حمایتی مسئولان از اصناف کشور پرداخت و عنوان کرد: همه مسئولان از تولید سخن می‌گویند اما آیا به درد و مشکلات تولید رسیدگی می‌شود. وعده، وعید‌ها خوب است اما آیا این وعده، وعیدها را عملی کرده‌اید؟ چرا باید در کشور همسایه ما تولیدکننده وام ۳ درصدی بگیرد و محصولش بیمه باشد اما ما برای دریافت وام تولید دچار مشکل باشیم. آیا مسئولان معافیت مالیاتی تولید‌کنندگان را محقق کرده‌اند؟ ما در بخش مالیات دغدغه داریم.

دومین نمایشگاه لباس عاشورایی از ۲۵ شهریور تا اول مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در طبقه دوم تالار وحدت میزبان علاقه‌مندان بود.

اما پس از دو دوره برپایی این نمایشگاه، انتظارات از آن بالا رفت و هرچند بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه مد و لباس، برپایی این رویداد را تنها در حد و اندازه یک رویداد قلمداد کردند که نتوانسته در اشاعه فرهنگ عاشورایی توسط ابزار پوشش آن‌گونه که باید مؤثر عمل کند.

با این همه برپایی برخی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی پیش از برپایی دوره سوم فضا را برای هر چه اثرگذارتر شدن نمایشگاه لباس عاشورایی فراهم کرد و بسیاری از نقاط ضعف آسیب‌شناسی شدند.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تاریخ 17 تیرماه 97 فراخوان داد و مقرر شد این دوره با شعار "این جامه سیاه فلک در عزای کیست" از ۲۸مهر تا ۴ آبان ماه در تالار وحدت برپا شود.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های پوشاک آقایان، پوشاک بانوان، پوشاک کودک و نوجوان و طراحی پارچه و لباس تولید شده (تن‌پوش جامع) کاربردی به شکل رقابتی برگزار شد و برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری مسابقه ایده تا محصول و همچنین مسابقه تصویرگری عشق ماندگار از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

از محورها و اولویت‌های بخش مسابقه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، به لباس عزاداری اقوام استان‌ها در ماه محرم، لباس‌های آئینی در مراسم عزاداری در تکایا و هیئت‌ها، لباس مراسم تعزیه‌خوانی واقعه عاشورا، طراحی داستان‌های وقایع عاشورا روی لباس، طراحی پارچه با مضامین و اشعار مرتبط با موضوع عاشورا، استفاده و به‌کارگیری اشعار محتشم کاشانی، عمان سامانی در طراحی لباس و پارچه می‌توان اشاره کرد.

سرانجام سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با تجلیل از پیر غلامان عرصه لباس عاشورایی و معرفی برگزیدگان بخش مسابقه زنده طراحی در تاریخ 6 آبا 97 به کار خود پایان داد.

محبوبه الهی که برای نخستین بار به سمت دبیری بخش علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی منصوب شده بود در آئین اختتامیه، طی سخنانی، رسالت تجلی عاشورا در حوزه پارچه و لباس را رسالت برگزارکنندگان این رویداد برشمرد و اظهار داشت: امروز و در این برهه از تاریخ که بسیاری از حوادث، ارزش‌های ملی و دینی ما را در قالب شبیخون مورد هجوم قرار داده‌اند، تلاش می‌کنیم شأن عاشورا چراغ راهی در مسیر کار طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس قرار گیرد.

الهی همچنین به موضوعاتی همچون رشد کیفی آثار این دوره، فاصله داشتن برخی آثار با توقع جامعه اندیشمند و هنرمند، تجربه‌اندوزی متفاوت در شکل‌های فرمی رویداد و البته ارائه الگوهای افراطی در میان برخی هنرمندان و لزوم ارائه طرح و فرم مناسب همراه با پژوهش درباره رنگ‌ها، فرم‌ها و نمادها، اشاره کرد.

و اما در حالی نوبت به برپایی چهارمین نمایشگاه لباس عاشورایی رسید که فراخوان آن با محورهایی همچون لباس عزاداری اقوام استان‌ها در ماه محرم صفر، لباس‌های آئینی در مراسم عزاداری در تکایا و هیئت‌ها و مورد استفاده در ایام محرم و صفر، لباس مراسم تعزیه‌خوانی واقعه عاشورا، لباس مناسب راهپیمایی اربعین، طراحی لباس عاشورائیان با نگاه روزشمار واقعه عاشورا، طراحی پارچه با مضامین و اشعار مرتبط با موضوع عاشورا، طراحی داستان‌های وقایع عاشورا بر روی لباس، استفاده و به‌کارگیری اشعار محتشم کاشانی، عمان سامانی و …، در طراحی لباس و پارچه و دیگر مضامین نوآورانه مرتبط با موضوع در تاریخ 4 تیرماه 98  از سوی بنیاد ملی مد و لباس کشور منتشر شد.

فراخوان پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی در دومین روز از مردادماه سال 99 منتشر شد؛ سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا توقعی برای برپایی نمایشگاه به شکل حضوری نمی‌رفت با این همه تعدادی اثر رسیده به دبیرخانه این رویداد در فرهنگسرای نیاوران فرصت نمایش پیدا کردند.

و اما دوره ششم...

فراخوان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی خردادماه امسال منتشر شد و این دوره با هدف تولید آثار خلاقانه گرافیک، تصویرسازی و تایپوگرافی به منظور استفاده پوشاک در ماه محرم امسال به همت کارگروه ساماندهی مُد و لباس کشور در تهران برپا می‌شود.

هنرمندان برای حضور رایگان در کارگاه عملی پیش از برپایی این نمایشگاه، باید پنج نمونه از آثار طراحی پارچه، گرافیک، تصویرسازی و تایپوگرافی خود (با هر موضوعی، صرفاً جهت احراز توانایی هنری) در سایز۱۰۰۰ پیکسل با فرمJPG، به همراه بیوگرافی و اطلاعات تماس، تا تاریخ8تیرماه به پست الکترونیک کارگاه به نشانی karkhanejat@gmail.com ارسال کنند.

با توجه به فضای کارگاه، ۱۰ نفر از متقاضیان به‌صورت حضوری(با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و ۱۰ نفر به‌صورت آنلاین، در این کارگاه با تدریس محمد اردلانی پذیرفته خواهند شد که همراه داشتن لپ‌تاپ برایشان الزامی است.

همچنین بر اساس وعده داده شده، آثار برتر طراحی‌شده در این کارگاه، ضمن انتشار روی پارچه، لباس، کیف و حضور در ششمین نمایشگاه  لباس عاشورایی، برای رفع نیازهای بصری برگزارکننده در قالب کتاب، بیلبورد، پوستر، موشن گرافیک، کارت، بروشور، لباس، شبکه‌های اجتماعی و... با حفظ امضای طراح استفاده خواهد شد.

علاقه‌مندان ‌می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۸۵۱۶۷۳۷۴ تماس بگیرند.