گروه تجسمی هنرآنلاین: سرژ لاسوینیه که از ۲۰۱۵ رئیس مرکز پمپیدو در پاریس است، به احتمال زیاد هفته آینده این مرکز بزرگ را ترک می‌کند و لوبون از ۱۹ جولای مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد. لاسوینیه با انتشار یک بیانیه از آمدن لوبون استقبال و اعلام کرد به دلیل فعالیت پیشین این چهره هنری در مرکز پمپیدو، می‌توان آینده مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو را بسیار روشن دانست.

پس از آنکه از یک سال پیش اعلام شد لاسوینیه در میانه‌های ۲۰۲۱ از ریاست مرکز پمپیدو کناره می‌گیرد، بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند با حضور یک چهره پیشرو یک دگرگونی بزرگ در شیوه فعالیت مرکز به وجود آید اما به نظر می‌رسد لوبون کسی نیست که همگان انتظارش را می‌کشیدند. چرا که او در موزه پیکاسو نشان داده بود در عرصه هنرهای مدرن و معاصر بیشتر روی چهره‌های قدیمی متمرکز است.

کارشناسان معتقدند انتخاب لوبون برای مدیریت کردن در مرکز پمپیدو نسبت به دیگر انتخاب‌های یکی دو سال اخیر در عرصه هنر و فرهنگ فرانسه محافظه‌کارانه است. بهار امسال لورنس دکارس به عنوان نخستین زن در تاریخ ۲۲۸ ساله لوور مدیریت پربازدیدترین موزه جهان را بر عهده گرفت و در ۲۰۲۰ هم امانوئل کاسارهرو اولین بومی کاناک بود که به ریاست موزه کوای برانلی-ژاک شیراک برگزیده شد.

این نخستین بار نیست که برای پذیرفتن مسئولیت یکی از بزرگ‌ترین مراکز هنری و فرهنگی پاریس و فرانسه بخت به لوبون رو می‌کند. حدود یک دهه پیش قرار بود او جایگزین آنری لویرت در مدیریت موزه لوور شود اما رقابت را به ژان-لوک مارتینز باخت و این چهره سرشناس هم امسال جای خود را به دکارس داد.

لوبون در حالی وارد مرکز پمپیدو می‌شود که این مرکز باید برای یک دوره تعطیلی چهار ساله آماده شود. انتظار می‌رود مدیران پمپیدو درهای آن را برای آغاز فرآیند بازسازی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ ببندند و در این مدت یک شعبه تازه در جرزی سیتی ایالت نیوجرسی آمریکا باز می‌شود.

مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در یکی از برنامه‌های خود مجموعه‌ای از فیلم‌ها و آثار هنری مرحوم عباس کیارستمی را به نمایش گذاشته است. این برنامه ۱۹ می تا ۲۶ جولای (۲۹ اردیبهشت تا ۴ مردادماه) برگزار می‌شود و شامل نمایش ۴۶ فیلم از ساخته‌های چهره تاثیرگذار  موج نو سینمای ایران است.