به گزارش هنرآنلاین، سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تفاهمنامه همکاری در زمینه آموزش هنر امضا کردند.

توسعه کمی و کیفی فرهنگ کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه کسب شایستگی‌های پایه فنی مورد نیاز بازار کار، حرفه‌ها و مشاغل حوزه مربوطه، کمک به شناسایی استعداد‌های هنری و ایجاد فرصت‌های آموزش غیر رسمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور، معرفی هنرهای بومی و محلی و استفاده از ظرفیت هنرهای اصیل در آموزش‌های آزاد فرهنگی و هنری، توسعه زیرساخت‌های آموزش الکترونیک و آموزش‌های مجازی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

همکاری به منظور شناسایی، استانداردسازی، برنامه‌ریزی، اشاعه، اجرا و نظارت بر آموزش‌های فرهنگی و هنری، تمرکز بر همکاری مشترک آموزشی در رشته‌های مختلف آموزش‌های آزاد هنری در شاخه‌های: موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی، خوشنویسی، مد و لباس و ...، تدوین و به روزرسانی استانداردهای آموزشی و تعامل در بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان هنری و فرهنگی از موارد تفاهم‌نامه است.

سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه گفت: هسته اولیه تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هسته آموزشی است و آنچه محمد غفاری(کمال‌الملک) به عنوان مدرسه صنایع مستظرفه بنا نهاد به تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. هنرستان‌ها با بیش از یک قرن سابقه، بخش مهمی از جریان آموزش هستند و اهمیت آموزش در قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال ۱۳۶۵ هم آمده است.

حسینی درباره روند هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: از سال ۱۲۸۱ تا ۱۳۶۸ هشت هنرستان در کشور راه‌اندازی شد و پس از آن تا سال ۷۶، ۱۸ هنرستان دیگر اضافه شد و از سال ۷۶ تا ۸۴ تعداد ۱۳ هنرستانِ دیگر در کشور راه‌اندازی شد و در دولت دوازدهم از سال ۹۶ تا مهرماه امسال با راه‌اندازی ۱۷ هنرستان، تعداد هنرستان‌ها به ۵۶ می‌رسد و تا مهرماه امسال، هیچ استانی بدون هنرستان هنرهای زیبا نخواهد بود.   

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در زمینه مهارت‌آموزی هنری هم تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در زمینه آموزش‌های مهارتی و کاردانش منعقد شد. در زمینه آموزش غیررسمی هنر نیز ۶۴۰۰ آموزشگاه آزاد هنری با مجوز دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری فعالیت می‌کنند که در چهار سالِ اخیر ۳۱ درصد افزایش داشته است. در زمینه مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری نگاه آمایشی به استعدادها و ظرفیت‌ها و همچنین پوشش مناطق کم برخوردار مورد توجه بوده است و به توسعه کیفی آموزشگاه‌ها نیز توجه شده است و صدور کارت صلاحیت تدریس برای مدرسان آموزشگاه‌ها با ارزیابی متخصصان به کیفیت آموزش کمک می‌کند.

حسینی ادامه داد: هنر به عنوان ظرفیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند در توسعه اقتصادی هم نقش داشته باشد چون عرصه هنر درون‌زا و برونگراست و مبتنی بر خلاقیت نیروی انسانی است. با توجه به نقش و ظرفیت هنر در توسعه اقتصادی، سند توسعه هنر در سال گذشته تدوین شد و به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

حسینی در پایان گفت: تفاهم‌نامه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند به هم‌افزایی دو مجموعه در زمینه آموزش هنر و ارتقای کیفی آموزشگاه‌ها کمک کند و سرمایه‌ای برای دو مجموعه داشته باشد که حاصل آن، انتفاع هنرآموزان و هنرجویان است.

علی اوسط هاشمی؛ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: جغرافیای فرهنگ و هنر ایران وسیع است و با توجه به کثرت و تنوع اقوام و سرمایه‌های فرهنگی و هنری، زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر اصیل ایران و نشر و ترویج آن با شیوه‌های نو ضرورت دارد و بنای توسعه هر جامعه بر فرهنگ استوار است.

هاشمی ادامه داد: با نگرش بخشی توفیق حاصل نمی‌شود و بخش عمده‌ای از مشکلات کشور به فقدان تفکرِ ملی برمی‌گردد، بنابراین باید نگاه ملی داشته باشیم. خوشبختانه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ با وسعت دید از نگاهِ بخشی عبور کرده است و با نگاه ملی و تعاملی به سرمایه سازی و انباشت داشته‌ها توجه دارد سرمایه‌ها را روی هم قرار دهیم و خدمات مردم پذیر را ارتقا دهیم و اهداف موردنظر در زمینه ارتقای کیفی آموزش هنر محقق شود.

هاشمی در ادامه گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به آموزشگاه‌هایی که به مرحله‌ای از کیفیت در ارائه خدمات برسند، اجازه می‌دهد تا در دیگر کشورها نیز شعبه‌ای راه‌اندازی کنند و در زمینه فرهنگ و هنر نیز می‌توان این موضوع را محقق کرد و استانداردهای رشته‌ها نیز با ارتقای کیفی در اندازه‌های بین‌المللی باشد و جهان پذیر قرار گیرد. این سازمان دارای بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه و ۶۰ مرکز تخصصی است و با توجه به نقش سازمان در آموزش حرفه‌ای، این تفاهم‌نامه می‌تواند دستاوردهایی برای آموزش هنر و آموزشگاه‌های آزاد هنری داشته باشد و امیدواریم این تفاهم‌نامه که با نگاه ملی تدوین شده است، با همین نگاه در دولت فعلی و آینده اجرا شود. 

در امضای این تفاهم‌نامه علی‌اکبر صفی پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، احمد صدری، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های البرز و قزوین، علیرضا حاتم زاده، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و یعقوب نماینده، مدیرکل دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی این سازمان حضور داشتند.