گروه تئاتر هنرآنلاین: عرفان آیتی کارگردان نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» که در بخش مناطق بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی حاضر است، درباره مضمون و داستان این اثر بیان کرد: خلاصه کردن یک اثر و تحلیل از آن کار صاحب اثر نیست اما می‌توان گفت این نمایش روایت مواجهه با حادثه است. روایتی از یک فقدان که منجر به یک گسست عجیب می‌شود و در نهایت روایت آدم‌هایی است که نمی‌توانند برای دردی که دارند، سوگواری کنند و روایت مواجهه یک خانواده با از دست رفتن فرزندشان است. این واقعه عملا زندگی‌شان را دستخوش رنج هایی می‌کند که برای کسی که آن را تجربه نکرده است، عجیب و دردناک است و آن‌ها را با نوعی از زندگی که خلاف روال عادی است، مواجه می‌سازد.

وی افزود: در واقع این نمایش هم از نظر محتوا و هم فرم روایت‌گر زندگی زن و مردی است که به خاطر کوتاهی فرزندشان را از دست داده‌اند و یک فرد دیگر برای بیرون کشیدن آن‌ها از یک منجلاب تلاش می‌کند.

آیتی خاطر نشان کرد: نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» یک کار گروهی و محصول گروه تئاتر زاوش است که بیش از 8 سال از فعالیت آن می‌گذرد و معمولا با آثار خود دوباره و چندباره مواجه می‌شود. محمدجواد سجادی در سال 97  نویسندگی و کارگردانی این اثر را در تالار هنر اصفهان برعهده داشت. با انتشار فراخوان جشنواره تئاتر دانشگاهی به نوعی آشنایی زدایی از کار خودمان انجام دادیم و محمدجواد اجازه داد من به عنوان کارگردان ایده‌های بدن محور خود را بر کار پیاده کنم و او به عنوان دراماتورژ ما را همراهی کرد. البته این کار بر محور گفت و گوی و همراهی اعضای گروه شکل گرفته و در روندی آزمون و خطایی تولید شده است. محتوای آن هرچه هست، وابسته به تک تک اعضای گروه و همه خالق آن هستند.

این کارگردان با اشاره به همسویی نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» با رویکردهای جشنواره تئاتر دانشگاهی توضیح داد: پیش از این سابقه حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی را نداشتیم. زیرا هویت نمایش‌هایمان به گونه ای بود که باید در سایر جشنواره ها شرکت می‌کرد اما این کار از نظر مطالعاتی و ایده‌های بدن محور رویکرد همسوتری با جشنواره تئاتر دانشگاهی دارد.

وی درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی عنوان کرد: کرونا حتی استانداردترین جریان‌های تئاتری را تحت تاثیر خود قرار داد. جشنواره تئاتر دانشگاهی به ویژه در سطح بین الملل داشت قوت می‌گرفت و صداهای نویی را فریاد می‌زد اما سالن ها با تعطیلی طولانی مواجه شدند. این جشنواره می‌توانست مسیر خوبی را ادامه بدهد اگر با این چالش رو به رو نمی‌ شد. البته فارغ از قضاوت نسبت به وضعیتی که در آن هستیم، دانشجویان و متخصصان تئاتر این رویداد را از معتبرترین رویدادهای تئاتری ایران می‌دانند که بر بدنه تئاتر حرفه‌ای کشور تاثیر می‌گذارد و از آن تغذیه کرده است؛ از نویسندگان گرفته تا جریان مطالعاتی و تجربی و پژوهش محور.

نماینده گروه تئاتر زاوش تاکید کرد: جریان تئاتر دانشگاهی کشور قرار نیست تجربه‌های نسل پیشین خود را نادیده بگیرد، اما جسارت بیشتری در گسترش فرم و محتوا دارد. پیروی از روند جهانی سازی، حضور صداهای مختلف و گریز از سلیقه عادی تئاتر را می‌توان از مهم‌ترین امتیازات این جشنواره دانست که آن را از یک جشنواره تئاتری صرف خارج و تبدیل به کنش فرهنگی و اجتماعی می کند. جشنواره تئاتر دانشگاهی تبدیل به قطبی برای ایجاد تاثیر جدید و جسارت می‌شود که شاید در جایی دیگر مجالی برای آن ایجاد نشود.

«هفت خوان هملت» برگرفته از «هملت» شکسپیر و «هیچ کس را محکم بغل نکن» برگرفته از «مده آ» اوریپید از جمله آثار اجرا شده توسط گروه تئاتر زاوش است.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بخش‌های صحنه، مناطق، تجربه‌های اجرا، پژوهش(جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی(جایزه اکبر رادی)، ترجمه( جایزه دکتر محمدرضا خاکی)، بین‌الملل، اساتید، جشنواره جشنواره‌ها ، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها در حال برگزاری است.