گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: «تابستان» چهارمین و آخرین جلد از چهارگانه فصلی اسمیت است که سال ۲۰۱۵ با «پاییز» شروع شد و پس از انتشار «زمستان» و «بهار»، سرانجام نوبت به «تابستان» رسید. نویسنده اسکاتلندی کار نگارش کتاب چهارم را ژانویه ۲۰۲۰ آغاز و «تابستان» را ماه اوت سال گذشته روانه بازار کرد.

داروان جایزه ادبی جورج اورول این کتاب را «کپسول زمان و متنی ضروری برای تمام کسانی که می‌خواهند در جریان حال و هوای بریتانیا در یک زمانه ناآرام» توصیف کردند. اسمیت در «تابستان» سراغ مهم‌ترین موضوع‌های یکی دو سال گذشته جهان رفته است؛ از شیوع کووید-۱۹ تا مرگ جورج فلوید و آتش‌سوزی حیات وحش استرالیا و البته ماجرای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت.

اسمیت برای رسیدن به جایزه ۳۰۰۰ پوندی جورج اورول رقیبانی چون کالم مک‌کان و آکواکی امزی را پشت سر گذاشت. این جایزه معتبر ادبی به نویسندگان و آثاری اهدا می‌شود که به رویای جورج اورول برای نزدیک و تبدیل کردن متون سیاسی به هنر تلاش کرده باشند. دلیا جرت-مکالی که پیش‌تر جایزه جورج اورول را برده، ریاست هیات داوران این جایزه معتبر ادبی را بر عهده داشت.

Books

اسمیت که پیش از این برای دو رمان «زمستان» و «بهار» به ترتیب در فهرست‌های نهایی و ابتدایی جایزه جورج اورول هم قرار گرفته بود، سرانجام موفق شد با چهارمین جلد رمان‌های فصلی خود به این افتخار برسد. نویسنده اسکاتلندی در واکنش به بردن این جایزه گفت: «جایی که سیاست و هنر به هم می‌رسند، فقط عبارت اورولی می‌تواند آن را به بهترین شکل توصیف کند.»

جایزه ۳۰۰۰ پوندی نویسندگی سیاسی هم به جاشوا یافا، روزنامه‌نگار مقیم مسکو با «بین دو آتش» رسید. او در این کتاب مجموعه پرتره‌های افراد را در روسیه امروز به تصویر کشیده است؛ از تهیه‌کننده تلویزیون تا کشیش. یافا در سخنان خود پس از دریافت جایزه گفت: «خوشحالم این جایزه به نام نویسنده‌ای است که بیش از هر فرد دیگر نشان داد چگونه می‌توان درباره سیاست با شفاف بودن و انسان بودن نوشت.»