اکرم مرسومی، کارشناس پارچه و لباس تداخل رشته طراحی دوخت با لباس را مشکل خواند و در این باره به خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین گفت: متاسفانه در کشور ما بین طراحی دوخت و لباس هیچ فاصله تعریفی وجود ندارد به همین خاطر اغلب کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند به نوعی در حیطه کاری یکدیگر دخالت می کنند.

وی در ادامه افزود: رشته طراحی دوخت تنها مربوط به بخش دوخت و خیاطی لباس است لذا قطعا یک فارغ التحصیل در این رشته نمی تواند در عرصه طراحی لباس با همان موفقیتی عمل کند لذا نیازمند تفکیک حوزه های تخصصی برای رسیدن به نتیجه مطلوب هستیم.

این کارشناس پارچه و لباس تاکید کرد: قطعا یک طراح لباس نیازمند داشتن اطلاع کافی از دوخت است اما این بدان معنا نیست که باید در حوزه دوخت دخالت داشته باشد بلکه موفقیت زمانی حاصل می شود که این دو حوزه بتوانند در یک رابطه تنگاتنگ به کار بپردازند.

مرسومی عدم تقسیم بندی حوزه ها را دلیل بیکاری طراحان دانست و گفت: مدتها قبل یکی از برندهای معتبر در حوزه پوشش آقایان فراخوانی برای جذب طراح منتشر کرد اما زمانی که به آنجا مراجعه کردیم متوجه شدیم که منظور از طراح لباس، طراح دوخت است چرا که طرح ها توسط افراد پایه یک شرکت تهیه می شد.

وی افزود: این مساله در میان تولیدکنندگان باعث شده که طراح لباس را با خیاط یا طراح دوخت اشتباه بگیرند به همین خاطر این حوزه از نگاه سرمایه گذار یا تولیدکننده به هیچ عنوان جدی گرفته نمی شود.

مرسومی با تاکید بر همراهی تجربه و علم در کنار یکدیگر اظهار کرد: برای رسیدن به یک بازار پوشاک مناسب نیازمند همراهی مداوم و مستمر تجربه و علم هستیم چرا که قطعا هر دو این مقوله ها مسائلی را در بر دارند که به پیشبرد اهداف کمک می کند.

وی تاکید کرد: من و سایر طراحان در اغلب موارد به تولیدکنندگان این حق را می دهیم که نخواهند به صرف مدرک تحصیلی سرمایه و وجهه خود را سرمایه گذاری کنند و به قولی به طراحان اعتماد داشته باشند اما مساله اینجاست که طراحان نیز به دلیل کپی برداری و مسائلی از این دست به تولیدکنندگان اعتماد ندارند لذا نیازمند میانجیگری یک موسسه دولتی برای تامین امنیت و صد البته وجه و شخصیت شغلی هستیم تا هر دو طرف بتوانند در آرامش بیشتری کار کنند.

این کارشناس پارچه و لباس با ابراز خرسندی از راه اندازی بنیاد ملی مد و لباس گفت: چنانچه سازمان یا صنفی بتواند این حوزه را مدیریت کند و جایگاه یک طراح را در کنار تولیدکنندگان با رعایت احترام و حق و حقوق تثبیت کند قطعا مورد استقبال خواهد بود وگام مثبتی به شمار خواهد رفت.

مرسومی بیان کرد: قطعا فعالیت در حوزه مد ولباس نیازمند یک برنامه ریزی مستمر و مداوم است در غیر این صورت هر لحظه امکان گیر کردن طرح ها در تونل های تبصره و کاغذ بازی گم شود لذا نیازمند ارائه طرح های عملی با بررسی کارشناسانه هستیم.