گروه سینمایی هنرآنلاین: سحر خوش‌چشمان کارگردان فیلم کوتاه «یوشید» است که این روزها در بخش مسابقه شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های شرقی ژنو حضور دارد. پیش از این فیلم در سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و در بخش فیلم‌های کوتاه سینمای سعادت به نمایش در‌آمد. در خلاصه داستان «یوشید» آمده است: «و حالا برخیز و مراسم پاک کردن گناه خود را به جا آور». پیمان مقدمی، کیانا منتجبی، سیامک راشدی، مهدی ابوحمزه و امیر اخوین، بازیگران فیلم کوتاه هستند.

خوش چشمان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره شکل گیری این فیلم گفت: مهاجرت و اتفاقاتی که در زندگی یک شخص رخ می‌دهد تا منجر به مهاجرت شود، همواره  دغدغه من بوده است و از همین جا طرح فیلمنامه«یوشید» شکل گرفت، پس از صرف  زمانی نسبتا طولانی و صحبت با افراد مختلف قصه نوشته شد و در نهایت پس از چند بار بازنویسی به این فیلمنامه رسیدیم. فیلمبرداری کار در  چهار روز و در لوکیشن‌های متعدد انجام شد که کار بسیار سختی بود.

این فیلمساز جوان درباره بازخوردی که از نمایش فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت کرده است، توضیح داد: با توجه به این که اولین رونمایی فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر بود، انتظار میرفت اتفاقات بهتری برای فیلم رخ دهد، اما متاسفانه در شرایط بسیار بدی فیلم اکران شد. بسته فیلم‌های کوتاه جشنواره در سالن روباز و در شرایطی نامناسب به نمایش درآمد که اکثر مخاطبان از آن ناراضی بودند و همین عامل نیز موجب شد تا فیلم‌ها دیده نشوند و ما هم بازخوردی دریافت نکنیم.اما در بخش بازار فیلم اتفاقات بهتری برای آثار رقم خورد.

یوشید

خوش چشمان همچنین در پاسخ به این سوال که چه چشم اندازی برای حضور در این عرصه دارد، بیان کرد: به نظرم شرایط برای فیلمسازان مستقل که از جایی حمایت نمی‌شوند بسیار پیچیده است و آینده پیش رویمان نیز نامعلوم است. عمدتا فیلمسازان مستقل طرح‌، ایده و حتی فیلمنامه آماده دارند، اما به لحاظ شرایط و مشکلات  اقتصادی در بازه زمانی طولانی به ثمر می‌نشینند و مستلزم صرف زمان بسیار است. به طور مثال من برای هرکدام از فیلم‌هایم مدت زمان طولانی چند ساله صرف کردم تا ساخته شوند و با این شرایط نمی‌توان امیدی به آینده داشت. من از فیلمسازان دیگر که غیرمستقل کار می‌کنند اطلاعی ندارم و نمی‌دانم شرایط کار برایشان چگونه است، اما برای ما فیلمسازان مستقل شرایط خوبی وجود ندارد. فکر می‌کنم باید نهادی وجود داشته باشد که نظارت و حمایت در این عرصه داشته باشد که نیست اگر هم باشد بسیار کم رمق است.

او درادامه درباره ممیزی‌ها و سانسورهایی که در عرصه فیلم کوتاه رقم خورده نیز توضیح داد: من درگیر این ماجرا نشدم چون در این اتمسفر زندگی می‌کنم و می‌دانم که باید چه چارچوب‌هایی را رعایت کنم و براساس کدام قواعد فیلم بسازم به همین دلیل از ابتدا سراغ خطوط قرمز نمی‌روم تا به مشکل برنخورم.

خوش چشمان در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: در تدارک ساخت فیلم جدیدم با عنوان «ناشناس» هستم که مراحل پایانی بازنویسی را طی می‌کند. علاوه بر این نگارش فیلمنامه فیلم بلندم نیز در حال انجام است، این بدین معنا نیست که فیلم کوتاه را رها می‌کنم و فیلم کوتاه را مرحله عبور برای ورود به عرصه فیلم بلند بدانم، من فیلم کوتاه می‌سازم چون  از آن لذت می‌برم .