به گزارش هنرآنلاین، الهیار دولتخواه، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آران و بیدگل گفت: با توجه به تنوع زیستی بسیار بالای شهرستان آران و بیدگل و با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در منطقه طی دو سال اخیر و همچنین آگاهی جوامع محلی از اهمیت این موضوع این اداره با کمک دوستداران طبیعت در روستای کاغذی در منطقه قندی‌آباد حوزه یخ‌آب موفق به تصویربرداری و مستندسازی از این گونه زیبا و نادر شد.

وی ادامه داد: کاراکال شکارچی ماهر و منحصر به فردی است که همواره سرعت بالا، هوش و استعدادش در شکار مورد تحسین بوده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آران و بیدگل بیان کرد: جثه این گربه از گربه‌های اهلی بزرگ‌تر و طول دست و پای آن نیز بلندتر است به طوری که طول بدن نر این گونه بین 80 تا 105 سانتی‌متر و وزن آن 13 تا 20 کیلوگرم است که این میزان در نوع ماده آن 11 تا 15 کیلوگرم است.

وی مشخصات ظاهری این حیوان این‌گونه توضیح داد: رنگ بدن آن تا حدی متفاوت بوده و از زرد متمایل به قهوه‌ای تا خاکستری دیده می‌شود که رنگ بدن کاراکال جوان تیره‌تر از بالغ بوده و گاه لکه‌های قرمز رنگ نیز روی آن دیده می‌شود.

دولت‌خواه اضافه کرد: اطراف لب‌های بالای کاراکال لکه سیاه بزرگی دیده می‌شود و نوار تیره رنگی نیز از گوشه داخلی هر چشم به بینی امتداد دارد و همچنین پشت گوش، موهای بلند نوک گوش‌ها و حاشیه آن از موهای سفید پوشیده شده و پوزه، گردن و قسمت زیرین بدن نیز به رنگ سفید است.

این مسئول دستگاه حساس شنوایی کاراکال را یکی از مهم‌ترین امتیازات آن در شکار عنوان کرد و گفت: کاراکال تا حدودی به لینکس شباهت داشته اما بدن او باریک‌تر، ظریف‌تر و ساق‌هایش نیز نازک‌تر است.

دولت‌خواه افزود: کاراکال قادر است در نواحی خشک، دشت‌ها، بوته‌زارها، تپه ماهورهای مناطق کویری و حتی کوهستانی زندگی کند ولی در ایران این گربه را بیشتر می‌توان در مناطق بیابانی و استپی یافت.

انتهای پیام/