گروه سینمایی هنرآنلاین: مستند پنج قسمتی «روزی روزگاری در عراق» روایتی است واقعی از آنچه در دوران حمله نظامی آمریکا بر مردم این کشور گذشت. این مستند به کارگردانی جیمز بلومل و روایتگری اندی سرکیس در جولای ۲۰۲۰ روی آنتن شبکه بی‌بی‌سی رفت و کوشید صدای عراقی‌هایی باشد که گذشته و آینده‌شان زیر خشونت جنگ و اشغالگری آمریکایی‌های نابود شد.

سازندگان مستند «روزی روزگاری در عراق» این فرصت را به مردم رنجدیده عراق داده‌اند که سال‌ها پس از پایان یکی از زیانبارترین جنگ‌های تاریخ معاصر از تجربه‌های خود نسبت به هرج و مرج، فقر و درگیری‌های فرقه‌ای بگویند. هجوم نیروهای بین‌المللی به سرکردگی ارتش آمریکا به مرزهای عراق به سقوط بغداد در ۹ آوریل ۲۰۰۳ انجامید و پیامدهای آن پس از دو دهه همچنان ادامه دارد.

گروه تولید «روزی روزگاری در عراق» ابتدا سراغ عراقی‌ها و آمریکایی‌ها و سیاستمداران رفت و با آنها گفتگو کرد اما در ادامه دریافت تقریبا همه حرف‌ها پیش‌تر گفته شده و این بار باید فرصت را به کسانی بدهد که هرگز نتوانسته‌اند صدای خود را از پیامدهای منفی جنگ به گوش کسی برسانند.

Once Upon a Time in Iraq1

بلومل و رناد منصور، مشاور عراقی گروه تحقیق «روزی روزگاری در عراق» هم یک کتاب درباره این مستند نوشته‌اند که شامل متن گفتگوها و شهادت حاضران در جنگ عراق است. این مجموعه مستند روز دوشنبه برنده جایزه بفتای تلویزیونی در رشته بهترین مجموعه واقعگرایانه شد.