فرحناز قند فروش درباره نقش این بخش در ساماندهی حوزه پوشاک کشور به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: اگر بخواهیم حرکتی را اصولی دنبال کنیم باید فعالیت های علمی را در کنار آن دنبال کنیم تا نهایتا یک برنامه ریزی صحیح از طریق تحقیق و پژوهش به دست آوریم.

وی در ادامه افزود: علی رغم اینکه به نظر می رسد مقوله لباس تنها به صورت ظاهری است معتقدیم که محتوای بسیار زیادی در عرصه مد و لباس وجود دارد که قطعا جامعه ما نیاز به ارائه مباحث نظری در کنار کار کیفی را احساس می کند. به همین خاطر باید بتوانیم با فضاسازی مناسب به گفتمان درست برسیم و آن را در جامعه اجرا کنیم.

قندفروش تصریح کرد: زیرساخت های لازم در این عرصه باید به وسیله پژوهش ایجاد شود چرا که معتقدیم در کنار عرضه طرح و مدهای جدید باید به بررسی فلسفه لباس و مد از نگاه دین در مباحث نظری بپردازیم.

مدیر کمیته تحقیق و پژوهش بنیاد ملی مد ولباس اظهار کرد: لذا باید بتوانیم به سوالات پاسخ دهیم. باید بدانیم نگاه دین به پوشش و نوآوری در این حوزه چیست؟ تعیین خط قرمزها و شبهاتی که مطرح شده و هیچ ارتباطی با اصول دینی ما ندارد از جمله این مباحث است.

قند فروش ادامه داد: اینکه نگاه دین به رنگ و زیبایی در لباس چیست مباحثی است که فکر می کنیم باید به صورت نظری به تحقیق درباره آنها بپردازیم تا این پاسخ ها بتواند راه را روشن و درست نشان دهد.

وی بیان کرد: کشور ما در حوزه مد و لباس دارای غنای فرهنگی قابل توجهی است و این بحث را می توان در دوره های تاریخی مختلف حتی زماینکه دیگر کشورها به این مرحله نرسیده بودند، دید.

مدیر کمیته تحقیق و پژوهش بنیاد ملی مد و لباس افزود: سالیان سال قبل برای ملت ما چه پوشیدن و چگونه پوشیدن و حدود آن مهم بوده است پس این نشان دهنده فرهنگ غنی ایران در زمینه پوشش است.

قند فروش با تاکید بر غنای پوشش اسلامی اعلام کرد: باید بدانیم اسلام به فرهنگ غنی ایرانی در بخش مد ولباس چه هویتی داده است چرا که این امر برای ما و مردم قابل تعمق و تعقل است.

وی تاکید کرد: قطعا ایرانی لباسی داشته است اما اینکه از زمان ورود اسلام چه تغییراتی رویداده است و این تغییرات در چه جهتی بوده، سوالات مهم این عرصه است چرا که باید بدانیم آیا ورود اسلام هویتی تازه به پوشش ایرانی بخشیده است؟

مدیر کمیته تحقیق و پژوهش بنیاد ملی مد ولباس افزود: قطعا زن ایرانی فلسفه پوشش و زوایای پنهان آن را از هویت اسلامی دریافته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در بخش پژوهش بنیاد ملی مد ولباس می خواهیم از نگاه روانشناختی به لباس نگاه کنیم و تاثیری که هنجار پوشش در آرامش روانی جامعه دارد را به چالش بکشیم.

قند فروش افزود: بررسی تاثیر بد پوشی و عدم رعایت هنجار در جامعه از وظایف کمیته پژوهش است چرا که احادیث از بزرگان دین ما هست که یکی از مواردی که باعث رفع غصه می شود را خرید لباس نو می داند لذا می بینیم که لباس تنها چیزی برای پوشش ظاهری نیست و قطعا با درون فرد کار دارد و درون مخاطب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: لذا لباس تنها برای خود فرد انتخاب نمی شود و با توجه به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم تعیین می شود و مسئولیتی را در قبال روان جامعه به عهده دارد.

مدیر کمیته تحقیق و پژوهش بنیاد ملی مد و لباس اعلام کرد: اینکه خوب پوشیدن، درست پوشیدن و استفاده از رنگ ها چه نقشی در تثبیت بنیان خانواده دارد نیز از برنامه های پژوهشی بنیاد است.

قند فروش درباره لباس اقوام ایرانی گفت: هر کدام از اقوام کشور ما برای لباس خود مدل خاصی را دارند و و اینها گنجینه بسیار قوی است که امروز به مدد طراحان می توان سنت را با مدرنیته به هم آمیخت.

وی افزود: مثلا در هند یک لباس برای بخش سنتی جامعه وجود دارد اما لباس زن بلوچ ایران با لباس زن گیلک کاملا متفاوت است و این تفاوت‌ها خالق تنوع است.

مدیر کمیته تحقیق و پژوهش بنیاد ملی مد و لباس بیان کرد: وقتی از بچگی ذهن ما با طرح ها و نقش مایه ها آشنا باشد ارتباط برقرار کردن با پوشش ایرانی بسیار راحت تر است لذا باید این هویت آشنا شویم.

قند فروش گفت: گاهی در جامعه نسبت به یک طرح مقاومت هایی هست اما وقتی فلسفه آن را بدانیم و پشتوانه آن مشخص شود انگیزه استفاده پدید خواهد آمد.

وی در پاسخ به این سوال که این پژوهش ها چگونه به طراحان انتقال خواهد یافت اظهار کرد: با هدف انتقال این پژوهش ها نشست هایی در حاشیه نمایشگاه ها برگزار می شود ضمن اینکه مقاله های برگزیده را به صورت کتاب چاپ خواهد شد.

مدیر کمیته تحقیق و پژوهش بنیاد ملی مد ولباس اعلام کرد: باید از پایان نامه ها در این عرصه حمایت کنیم تا در حوزه مباحث نظری با تلاش یک یا دوساله جایگاه درست هنر مد و لباس را دریابیم.

انتهای پیام/61