گروه موسیقی هنرآنلاین: در پی در گذشت علی‌مرادخانی مدیر موزه موسیقی و معاون سابق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر مدیران فرهنگی کشور، بسیاری از هنرمندان نیز از غم درگذشت او نوشتند و با جامعه هنری و خانواده او همدردی کردند. آنچه در ادامه می‌خوانید، یادداشت و دلنوشته برخی از این هنرمندان برای درگذشت علی مراخانی است.

علی مرادخانی

مدیری که در باور و عمل «فرهنگ و هنر» را طریق رشد و کمال می‌دانست

کیهان کلهر (نوازنده کمانچه و سه‌تار) ضمن همدردی با خانواده زنده‌یاد علی مرادخانی، درگذشت او را به جامعه هنری تسلیت گفت.

او در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «او از انگشت‌شمار مسئولین در این چهل سال گذشته بود که در باور و عمل «فرهنگ و هنر» طریق رشد و کمال می‌دانست.

کیهان-کلهر

تو رفتی بر نمی‌گردی، ولی ما می‌آییم و تو را می‌بینیم

لوریس چکناواریان نیز با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت.

وی در این ویدیو گفت: «خبر درگذشت دوست و برادر خوبم، جناب آقای علی مرادخانی را شنیدم و بسیار بسیار متاثر شدم. تسلیت می‌گویم و از خداوند عشق و خداوند بزرگ آرزوی صبر و تحمل برای خانواده عزیز و دوست داشتنی او دارم.

۲۰ سال قبل جناب آقای مرادخانی من را به ایران دعوت کرد و اولین بار اپرای رستم و سهراب را به صورت کامل در تالار وحدت اجرا کردم.

در دوران ایشان من در تالار وحدت کنسرت‌های زیادی داشتم. واقعا خدمت بزرگی در راه موسیقی ایران برای نگهداری کر و ارکست و.. انجام دادند. ایشان در ادامه موزه موسیقی را تاسیس کردند که این هم یک خدمت بزرگ و تاریخی برای کشور است. چراکه یک موزه درجه یک نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا بوده و ما می‌توانیم به آن افتخار کنیم. تشکر می‌کنم. به قول قدیم تو رفتی بر نمی‌گردی. ولی ما می‌آییم و تو را می‌بینیم. روحت شاد.

دیدار علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد با شهرام ناظری در حاشیه کنسرت خیریه

دلسوزی‌های مرادخانی برای هنرمندان گوهری کمیاب بود

همایون شجریان و مژگان شجریان (فرزندان محمدرضا شجریان) نیز هرکدام با نگارش متنی در صفحه شخصی خود به صورت جداگانه درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفتند.

همایون شجریان نوشت: «جناب مرادخانی بزرگوار روحتان شاد. دلسوزی‌های شما برای هنرمندان گوهری کمیاب و ارزشمند بود. با عرض تسلیت به خانواده محترم مرادخانی »

 مژگان شجریان نیز نوشت: «عرض تسلیت دارم برای خانواده محترم مرادخانی و اهالی هنر که چه نایابند انسان‌هایی که چون ایشان درین روزگار هنرستیز، پشتیبان دل زخم خورده هنرمندان باشند.»

همایون+شجریان

مسئولی که به موسیقی توجه خاص داشت و اقدامات اثرگذاری انجام داد

هوشنگ، اردوان و هانا کامکار نیز هرکدام به صورت جداگانه با نگارش متنی در صفحه شخصی خود به صورت جداگانه درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفتند.

هوشنگ کامکار نوشت: «چند روز پیش از طریق تماس تلفنی با پسرش محمد، باخبر شدم که در بیمارستان بستری است و تحت مراقبت‌های ویژه است. او اظهار امیدواری کرد و گفت که انشالله حال پدر رو به بهبودی خواهد رفت. و من از شنیدن صدای محمد عمیقا دلگرم و خوشحال شدم.

امروز صبح که ناگهان خبر فوت دوست خوبم علی مرادخانی را شنیدم، باورم نمی‌شد تا اینکه از قطعیت این خبر تلخ و این ضایعه بزرگ مطمئن شدم.

مرحوم علی مرادخانی را از اوایل انقلاب می‌شناختم. او از چهره‌های نادر و از معدود مسئولینی بود که به هنر و به ویژه موسیقی توجه خاصی داشت و اقدامات اثرگذاری انجام داد. کمک‌های هنری و محبت بی‌دریغ او در مورد اکثر هنرمندان همیشه در خاطراتم باقی خواهد ماند و هرگز از یادم نخواهد برد که تا آخرین روزهای عمر ارزشمندش، دست از خدمت به هنر و فرهنگ این مرز و بوم نکشید.

کوچ ابدی علی مرادخانی را از طرف خودم و تمام اعضای گروه کامکار به خانواده محترم او و جامعه هنرمندان ایران از عمیق جان و دل تسلیت می‌گویم.

روانش غرق نور و راهش پر رهرو باد

با اندوه فراوان

هوشنگ کامکار »

اردوان کامکار نیز نوشت: در گذشت جناب آقای علی مرادخانی، مدیری شریف از جنس هنر که سالیان سال در کنار هنرمندان به عنوان حامی و غمخوار حضوری پررنگ داشتند را به خانواده ایشان، دوستان و جامعه هنری تسلیت عرض می‌نمایم.»

هانا کامکار خواننده و نوازنده دف نیز نوشت: « جناب علی مرادخانی بسیار دلتنگ‌تان می‌مانم، دلتنگ مدیریت والایتان، دلتنگ پشتیبانی‌هایتان، دلتنگ چهره همیشه خندان و مهربانتان و دلتنگ گام‌های امیدوارانه‌ای که به سوی آینده بر می‌داشتید با اینکه آینده‌ای نبود...»

هانا کامکار

در گذشت علی مرادخانی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است

ایران درودی نیز با نگارش متنی در صفحه شخصی‌اش درگذشت علی مرادخانی را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری تسلیت گفت. او نوشت: «درگذشت دوست مهربان و ارجمندم، جناب آقای علی مرادخانی مدیر محترم موزه موسیقی و معاون سابق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خانواده محترم مرادخانی و یکایک هموطنانم که هنر و هنرمند را دوست دارند، تسلیت گفته و در این فقدان عظیم، هم‌دردشان هستم.

آقای علی مرادخانی انسان بامحبت و هنرشناسی بود که در بسیاری از موارد، در نهایت خیرخواهی مرا کمک‌رسان و یاری‌دهنده بود. از دست دادن این انسان فرهیخته و با حسن‌نیت، ضایعه‌ای جبران ناپذیر است. روحش شاد و یادش گرامی باد»

جشن امضای کتاب

مهمترین کار علی مرادخانی تاسیس موزه موسیقی است

شهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در مصاحبه‌ای درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت.

وی درباره این اتفاق گفت: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم. به هر صورت زنده‌یاد علی مرادخانی حضور بسیار مثبتی در عرصه هنر و موسیقی داشت و حال نیز فقدانشان باعث تاسف است.

وی با اشاره به اینکه علی مرادخانی نسبت به دیگران در عرصه موسیقی حضور و فعالیتی پر رنگ‌تری داشته، گفت: به نظرم مهم‌ترین و مثبت‌ترین کار ایشان تاسیس موزه موسیقی است. بی‌شک وجود موزه سازها خدمت بزرگی به موسیقی کشور است.»

دیدار علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد با شهرام ناظری در حاشیه کنسرت خیریه

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رئیس شورای عالی خانه موسیقی نیز با انتشار پیامی درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت.

او نوشت: « سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

خبر درگذشت جانگداز آقای علی مرادخانی دوست و دلسوز هنرمندان، دل همۀ ما را به درد آورد. ایشان در سمت‌های مختلف خود همواره در کنار هنرمندان بخصوص هنرمندان موسیقی به خدمتشان ادامه دادند و آخرین خدمتشان هماهنگی واکسیناسیون کرونا برای این عزیزان با همکاری موزه موسیقی بود که متاسفانه وجود نازنینشان مبتلا به این بلای خانمانسوز شد.

با تاسف و تاثر فراوان فقدان این چهرۀ فداکار و خادم هنر را در دورانی که ارج و قرب هنر و هنرمند به فراموشی سپرده شده از طرف خود و شورای عالی خانه موسیقی به خانوادۀ گرامی این انسان شریف و به همۀ هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گویم.»

فرهاد فخرالدینی

طهمورث و سهراب پورناظری درگذشت مرادخانی را تسلیت گفتند

طهمورث پورناظری نیز  با انتشار پیامی کوتاه تسلیت مرادخانی را تسلیت گفت. او نوشت: «چنان با نیک و بد عرفی، به سر بر کز پس مردن. مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند. یادش گرامی»

سهراب پورناظری نیز با بازنشر پیام طهمورث پورناظری درگذشت علی مراد خانی را تسلیت گفت.

تهمورس پورناظری

تا هستیم با ما خواهد ماند

محمد علی بهمنی نیز با انتشار متنی درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت. او نوشت: « با اندوهی که خاموشی ندارد و... معرفت ماندگاری که فراموشی. مراد... مرادها و تداوم یادها....؟ عزیز بسیاران مرحوم مرادخانی داغیار تسلیتش... تا هستیم با ما خواهد ماند.» 

محمد علی بهمنی

اکبر زنجانپور در سوگ علی مرادخانی گریست

اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر ایران، طی پیامی خبر درگذشت علی مرادخانی معاون سابق هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خبری تکان دهنده دانست و گفت در سوگ او به گریه می‌نشینم.

در یادداشت زنجانپور چنین آمده است: «از ملک ادب حکم گذاران همه رفتند

با خبر شدم که مردی بزرگ و عظیم آقایی علی مرادخانی بدرود حیات گفته اند؛ خبری تکان دهنده بود و من در سوگش به گریه می‌نشینم.»

اکبر زنجانپور

تلاش او در جهت ارتقای موسیقی و جایگاه هنرمند ستودنی بود

روزبه نعمت‌الهی و علی زندوکیلی نیز با انتشار متن‌هایی در صفحه شخصی خود درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفتند.

روزبه نعمت‌الهی نوشت: « تو روزگاری که بسیاری از مدیران برای هنر کشور ارزشی قائل نیستن، تلاش‌های آقای مرادخانی در جهت ارتقای هنر و موسیقی و جایگاه هنرمند ستودنی بود. روحت در آرامش، انشان شریف و دوست داشتنی»

روزبه

علی زندوکیلی نیز در پیامی کوتاه نوشت: «جناب مرادخانی بدورد. روحتان آرام و شاد.»

علی زندوکیلی

گفتنی است علی مرادخانی (معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه موسیقی) که از حدود یک ماه پیش به بیماری کرونا مبتلا شده بود و چندی پیش به کما رفته بود، صبح دیروز دوشنبه هفدهم خردادماه دارفانی را وداع گفت.

آیین تشییع پیکر و خاکسپاری مرحوم علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل موزه موسیقی ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه نوزدهم خرداد در قطعه ۲۰ ردیف ۱۲ بهشت زهرا برگزار می‌شود.

زنده‌یاد علی مرادخانی در مدت فعالیت خود در سمت‌های مختلف حضور داشته است. مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت موزه موسیقی از جمله سمت‌های او بوده است. او همچنین یکی از موسسان خانه موسیقی ایران بوده است.