گروه موسیقی هنرآنلاین: «ریگولتو» از ساخته‌های جوزپه وردی، از تاثیرگذارترین اپراسازهای ایتالیا و جهان در سده ۱۹ است و فیلمساز نامدار ایتالیایی پیش از آنکه بتواند آن را روی صحنه ببرد، در ۲۰۱۹ در سن ۹۶ سالگی از دنیا رفت. اپراخانه سلطنتی مسقط که از مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا تعطیل بوده، برای بازگشایی دوران پساکرونا پروژه بلندپروازانه «ریگولتو» را در نظر گرفته است.

این اپرا ابتدا روز پنجشنبه ۱۶ دسامبر روی صحنه می‌رود و دو اجرای بعدی آن به ترتیب جمعه ۱۷ و یکشنبه ۱۹ دسامبر خواهد بود. «ریگولتو» اجرای مشترک آرنا دی‌ورونا ایتالیا با گروه کر اپراخانه عمان به رهبری جان لاتام کونیگ بریتانیایی است. مسئولیت طراحی لباس این اجرای پرزرق و برق را هم مائوریتسیو ملینوتی، همکار همیشگی زفیرلی بر عهده دارد. او با «اتللو» و «هملت» سینماگر شهیر ایتالیایی نامزد دو جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شد.

«ریگولتو» زفیرلی قرار بود نوامبر ۲۰۲۰ در قالب بخشی از برنامه‌ها و جشن‌های ۵۰ سالگی استقلال عمان در مسقط اجرا شود و خیر آن سال ۲۰۱۸ منتشر شد. کارگردان نامدار ایتالیایی آخرین بار در ۱۹۶۴ یکی از آثار وردی را در اپراخانه سلطنتی لندن روی صحنه برده بود و در ۲۰۱۱ هم در شب اجرای یکی دیگر از کارهای خود در اپراخانه مسقط حضور داشت.

Turandot
صحنه‌ای از اجرای اپرای «توراندخت» در شب افتتاح اپراخانه سلطنتی مسقط در ۲۰۱۱

به این ترتیب، با اجرای «ریگولتو» زفیرلی پس از یک دهه بار دیگر به پایتخت عمان بازمی‌گردد و یادش در اپراخانه سلطنتی مسقط زنده می‌شود. او در ۲۰۱۱ «توراندخت» جاکومو پوچینی را در حالی در شب افتتاح این اپراخانه روی صحنه برد که سلطان قابوس، امیر فقید عمان هم در سالن حضور داشت و با اهدای یک نشان یادبود از زفیرلی و فعالیت‌های هنری او تقدیر کرد.

سینماگر شهیر ایتالیایی علاقه‌ای ویژه به دنیای اپرا داشت و با وجود پیروزی‌های فراوان در سینما، هرگز کار کردن روی صحنه را کنار نگذاشت. آخرین کار سینمایی او هم «کالاس جاودانی» در ۲۰۰۲ درباره زندگی ماریا کالاس، خواننده سوپرانو یونانی-آمریکایی با بازی فانی آردان و جرمی آیرنز بود.