گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در یادداشت معصومه باقری نویسنده و کارشناس فرهنگی که در اختیار هنرآنلاین قرار گرفته است می‌خوانیم: «آنچه تاریخ می‌گوید این است که سرزمین ایران همواره در اوج اقتدار و شکوه بوده و همچنان باید از تاریخ گذشته جهت تداوم این اقتدار استفاده کرد.

مردمان سرزمین ایران هدفی جهانی داشتند و اگر چه خود را در بستر دین اسلام و در پوشش مردمانی مبارز و شجاع نمایان ساختند، ولی نمی‌توان تاثیر دیگر کشورها و (نزاع تمدن) بین ملت‌ها را در شکل‌گیری برخی مشکلات نادیده گرفت.

این عنوان نشات گرفته از این مسئله است که ما در این جهان پیشرفته در یک جنگ عظیم فرهنگی قرار گرفته‌ایم. جنگ فرهنگی از جنگ سرزمین‌ها خوفناک‌تر است. با این جنگ فقط جسم آدم‌ها به فنا نمی‌رود، بلکه روح انسان‌ها هم اسیر می‌شود. این جنگ، نزاع تمدن‌‌گونه بین حق و باطل، زشتی و زیبایی، تاریکی و روشنایی است.

وقتی از کتاب حرف می‌زنیم، دقیقا داریم نقطه‌ کانونی این جنگ تمدن را نشان می‌دهیم.

جامعه‌ای که در آن از کتاب و مطالعه و کتابخانه‌ها استقبال کم‌تری شود، قطعا شاهد اتفاقات تلخی خواهد بود.

تجربه نشان داده که مطالعه‌ کتاب بر شکل‌گیری رفتار و عملکرد زندانیان در زندان و پس از آزادی تاثیر بسیار زیادی داشته و راه روشنی را جلوی پای‌شان قرار داده است. تصور کنید اگر کتاب و مطالعه در بین تمام اقشار جامعه جا بیفتد و در سبد خانوار قرار بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

برخی برنامه‌های فرهنگی می‌توانند ذهن انسان را در تاریک‌ترین نقطه‌ ممکن به روزنه‌ای از امید و روشنایی برسانند؛ ایجاد زنجیره بین آدم‌ها تا بتوانند درباره‌ کتاب‌ها و اتفاقات گفت‌و‌گو کنند و به درک جهان برسند.

برنامه‌های اصلاحی و تربیتی، تولید و ایجاد محتوا در راستای معرفی مفاخر فرهنگی، اهمیت به فرهنگ و آداب و رسوم بومی، آموزه‌های دینی در ابعاد مختلف، جریان‌سازی گفتمان راجع به خشونت‌های خانگی، شکوفا کردن استعداد کودکان بدسرپرست، ایجاد برنامه‌های تلویزیونی درباره‌ کتاب و اهمیت مطالعه در مبحث آسیب‌شناسی جامعه.

شیوع ویروس کرونا باعث توقف فعالیت‌های فرهنگی در کشور شد و با تعطیلی کتابخانه‌ها، سطح مطالعه‌ مردم هم پایین آمد. این همان نزاع فرهنگی و تمدن است که باعث بروز اتفاقات ناهنجاری در جامعه می‌شود.‌

با توجه به چالش‌های موجود در جامعه از جمله؛ قتل، طلاق، خشونت‌های خانگی، سرقت و... باید راهکارهایی برای رفع اختلاف و درک متقابل و ارتقای اعتماد اجتماعی پیدا شود تا شاهد زوال کامل انحراف، شرارت و بی‌رحمی باشیم.‌

در نهایت بر گسترش کتابخانه‌های بیشتر در سطح شهر، تبلیغ و تبیین برنامه‌های تلویزیونی در زمینه‌ کتاب و کتابخوانی، همچنین تقویت نقش‌آفرینی کارکنان و مسئولان برای تحقق اهداف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید بیشتری داشته باشیم».‌