گروه سینمایی هنرآنلاین: در نخستین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم‌های ایرانی «سیارک» مهدی حسینی‌وند،«صحنه زنی» علیرضا صمدی،«شهربانو» مریم بحرالعلومی، «بوتاکس» کاوه مظاهری،«دشت خاموش» و احمد بهرامی به نمایش درآمدند و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه شدند.

این فیلم‌ها در حالی به نمایش درآمدند که میترا حجار بازیگر به معرفی آثار بخش مسابقه پرداخت و بازیگران و عوامل فیلم‌ها نیز  در پردیس سینمایی چارسو حاضر شدند و پس از مدت‌ها دیداری با اهالی رسانه تازه کردند تا در سالن سینما با مخاطبان به تماشای آثار خود بنشینند. از جمله چهره‌هایی که در روز اول حضور یافتند مجید صالحی، بهرام افشاری، سامان صفاری، بهناز جعفری، لیندا کیانی، سوسن پرور، هادی کاظمی، آریا عظیمی نژاد، علیرضا صمدی، کاوه مظاهری و مریم بحرالعلومی را می‌توان نام برد.

اولین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

اما یکی دیگر از چهره‌های روز نخست پیروز حناچی شهردار تهران بود که حالا تبدیل به پای ثابت جشنواره‌ها شده است. او با حضور در پردیس چارسو از نزدیک از این رویداد سینمایی بازدید کرد و سری هم به نمایشگاه پوسترهای دهه 60 و 70 زد. او در گفت‌وگویی کوتاه از حمایت شهرداری از جشنواره‌ها سخن گفت و اعلام کرد در این جشنواره بخش فیلم‌های مرمت‌شده برایش بسیار جالب بود. به همین ترتیب در بخش خارجی فیلم‌های مرمت‌شده «سفر هوایی من به ایران» فیلمی از سوئیس  و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی را در همین بخش دیده است و «سفر سنگ» فیلمی بود که در دوران جوانی برایش بسیار خاطره‌انگیز بوده است.

از جمله اتفاق دیگری که در روز نخست جشنواره رقم خورد، ثبت رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست جشنواره‌های جهانی «فیاپف» بود که محمدمهدی عسگرپور از آن خبر داد.

در سالن شماره یک پردیس چارسو، محمدمهدی عسگرپور و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور کیانوش عیاری کارگردان و سیامک اطلسی بازیگر فیلم سینمایی «آن سوی آتش» از پوستر بخش «فیلم‌های مرمت‌شده» رونمایی کردند.

اولین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سپس کیانوش عیاری  کارگردان فیلم سینمایی‌ «آن سوی آتش» درباره رونمایی از نسخه مرمت‌شده این فیلم توضیح داد: سی‌وپنج سال پیش این فیلم ساخته شد. وقتی در شهری مثل اهواز متولد شدم و آسمان بالای سرم را سرخ می‌دیدم، طبیعی است چنین فیلمی را بسازم چون تضادهای اجتماعی را در نقاط مختلف دیده‌ام.

این کارگردان باسابقه سینمای ایران ادامه داد: اثرات فوق‌العاده نفت و این سقف قرمز روی اهواز، نمی‌تواند دور از سرشت یک فیلمساز باشد. جوهر فیلم ناشی از جغرافیایی است که در دل خود ثروتی دارد اما اثراتش در آن محیط دیده نمی‌شود. تشکر می‌کنم که فیلم را مرمت کردید. من هم ثبت این جشنواره در «فیاپف» را تبریک می‌گویم.

در روز اول جشنواره سی و هشتم سه کارگاه سیدرضا میرکریمی، ژاکو ون دورمال و مهران کاشانی نیز  به شکل مجازی برگزار شد. این کارگاه‌ها از طریق صفحه اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان قابل مشاهده است.