به گزارش هنرآنلاین، آغازگر مطالب این شماره،  بخش سینمای ایران است که در آن به نقد و بررسی فیلمنامه فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی پرداخته شده است.

 در صفحات کشمکش ابتدا طرح مفصل سریال «قورباغه» آمده و در ادامه این سریال از منظر مسیر رسیدن از ایده به داستان و ویژگی‌های متفاوت فیلمنامۀ آن مورد تحلیل قرار گرفته است.

در بخش «ایجاز» شماره 220 «فیلم‌نگار»، فیلمنامۀ کوتاه «دو آل پا» و گفت‌وگوی محمدرضا نعمتی با محمدرضا مرادی نویسنده و کارگردان این اثر منتشر شده است.

پرونده نویسندگان بزرگ تاریخ سینما به «ژان کلود کریر» اختصاص دارد که چند ماه قبل در گذشت. آنچه «ژان کلود کریر» به هنر فیلمنامه نویسی افزود، تأثیر او در تبلور نبوغ تعدادی از کارگردانان بزرگ تاریخ سینما  و چند یادداشت و گفت و گو با این نویسنده شهیر، مقاله‌های این بخش را تشکیل می‌دهد.

در بخش سینمای جهان، سیناپس فیلم‌های «یهودا و مسیح سیاه»، «حفاری» و «رفقای عزیز» و در ادامه نقدهایی را که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشته یا ترجمه کرده‌اند، می‌خوانیم. پرونده فیلمسازان شاخص ژانر به «فریتس لانگ» که از مهمترین فیلمسازان آلمانی است اختصاص دارد و شامل چند یادداشت خواندنی است.

فیلمنامه کامل این شماره به دکتر ژیواگو (محصول 1965 انگلیس و ایتالیا) نوشته رابرت بولت اختصاص دارد که احمد فاضلی شوشی آن را به فارسی برگردانده است. یادداشت مترجم، سکانس طلایی فیلمنامه و یک نقد درباره این اثر، پایان بخش مطالب این شماره‌ است.

علاقمندان جهت تهیه این شماره و استفاده از مطالب شماره‌‍‌های قبلی «فیلم‌نگار» می‌توانند به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.