به گزارش هنرآنلاین، آیریس ان جی فیلمبردار کانادایی به دلیل جنس کار و همکاری‌هایش با مستندسازان شاخص، کارنامه‌ای قابل توجه دارد. او در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» کارگاهی برگزار کرد که امروز چهارشنبه پنجم خردادماه در سایت مرکز گسترش و آپارات منتشر شده و برای علاقه‌مندان، پژوهشگران و فعالان حوزه مستند به صورت رایگان قابل استفاده است.

آیریس در این کارگاه به موضوع خلاقیت در فیلمبرداری، تفاوت‌های فیلمبرداری در سینمای مستند و داستانی و رابطه فیلمبردار و کارگردان پرداخته است. او در بخشی از این کارگاه می‌گوید: «در مورد مستند، مساله اصلی کنترل آنچه مقابل دوربین رخ می‌دهد و خلاقیت است. میزان این کنترل یا فاصله گرفتن از آن باید تعیین شود. فیلمبردار در سینمای مستند باید چیزهایی مثل نور و سایه، عمق میدان، انتخاب میدان و چیزهایی شبیه آن را در خدمت یک اتفاق کنترل کند، همه این موارد در بستر یک داستان خیالی روایت می‌شود که این موضوع به شما آزادی عمل می‌دهد.»

وی در بخش دیگری از این مسترکلاس که نسخه تصویری آن منتشر شده می‌گوید: «در سینمای مستند، با توجه به سر و کار داشتن شما با حقیقت و اینکه تا چه حد می‌خواهید به آن وفادار باشید، ویژگی‌ها خیلی محدودتر است. در نتیجه کنترلی که اعمال می‌کنید باید در چارچوب محدودیت‌های موقعیت باشد. فکر می‌کنم بعضی اوقات هر چه بیشتر در جهت اعمال کنترل سعی کنید، بیشتر از حقیقت فاصله می‌گیرید و فرم فیلم شما را از داستان و ایده‌هایی که مستند سعی می‌کند منتقل کند منحرف می‌کند.»

علاقه‌مندان برای تماشای نسخه تصویری این مسترکلاس به defc.ir بخش کارگاه‌ها مراجعه کنند.