گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سعید شهلاپور در گالری ایرانشهر برپاست. شهلاپور در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: از سال ۶۹ که برای زندگی به کلاردشت رفتم کار با چوب را آغاز کردم و نخستین کاری که از مجموعه دیواره های چوبی ساختم مربوط به سال ۷۲ بود که هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. پس از آن در چند سمپوزیوم مانند سمپوزیوم کرمان و پدیده مشهد باز هم دیوارهایی با چوب ساختم، اما واقعیت این است که کار بزرگ با چوب مشکلات خاصی دارد و پیدا کردن چوب خوب در این ابعاد نیز دشوار است به همین دلیل نمی‌توانستم به صورت مداوم و زیاد روی چنین آثاری کار کنم. اما در طول سال‌های گذشته هم‌زمان با کارهای مختلف در زمینه نقاشی، چاپ و مجسمه سازی، این کارهای چوبی را نیز به مرور انجام می‌دادم.

شهلاپور ادامه داد: هر کدام از این دیوارها از قطعات مختلف الوارهای چوبی ساخته شده که با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌اند. با توجه به اینکه تکنیک کار در این آثار تراشیدن چوب است، امکان اینکه از دستیار استفاده کنم وجود ندارد و بنابراین ساخت این آثار بسیار زمان‌بر است. نوع چوب کارها با یکدیگر متفاوت است و در عین اینکه رفتارهای یکسانی روی آنها وجود دارد اما هر کدام طرح و ساختار خاص خودشان را دارند.

او درباره ایده اولیه ساخت این دیوارها گفت: هنرمندان زمانی که قصد طراحی و اجرای کاری را دارند بر مبنای حافظه بصری خود کارهایی انجام می دهند و گاهی اوقات نیز امکاناتی که مواد مختلف در اختیار آنها قرار می‌دهد در کارشان تأثیر دارد. به عنوان مثال الوارهای چوبی ابعاد تقریباً مشخصی دارند و زمانی که می‌خواهید با آنها کار کنید محدود به همین ابعاد هستید. من همیشه دلم می‌خواست کارهای بزرگی با چوب انجام دهم و در نهایت به این شیوه کار و ساخت دیوارها رسیدم و تا به حال حدود ۱۰ کار از این نوع ساخته‌ام.

 شهلاپور با اشاره به اینکه از متریال‌های متنوعی در کارهایش استفاده می‌کند گفت: از سال ۵۲ در دانشکده هنرهای زیبا با ضایعات و قراضه‌های آهن کار می‌کردم و الان نیز این روند ادامه دارد و بسیاری از کارهایم از ضایعات آهن ساخته شده است. در عین این که مجسمه‌های خود را با آهن، چوب، برنز و... ساخته‌ام فکر می‌کنم ارتباطی میان همه آنها وجود دارد و کارهایم ویژگی‌هایی دارند که شاید در وهله اول چندان نزدیک به هم نباشند، اما به نظرم همگی بازتاب تجربه زیسته من و رفتارهایی است که در محیط اجتماعی و اطرافم دیده‌ام. به عنوان مثال محل زندگی هنرمند در دیدگاه او تاثیر می‌گذارد و بین کسی که در کویر یا کنار دریا و کوهستان زندگی می‌کند تفاوت‌هایی وجود دارد که در کار آنها تاثیر می‌گذارد. در این کارها نیز الوارهایی که من در کنار هم قرار می‌دهم شاید درخت‌هایی هستند که کنار هم قرار گرفته و یک دیوار را ساخته‌اند.

 او درباره کارهای چاپی این مجموعه گفت: من از قدیم کارهای چاپی انجام می‌دادم اما آثار این نمایشگاه مربوط به چند سال اخیر است و ارتباط زیادی با مجسمه‌های این مجموعه دارد. این کارها در واقع نقش برجسته‌هایی هستند که با کاغذ انجام شده است و در آنها از کلیشه آهن و کلیشه چوب استفاده کرده‌ام. تا به حال کارهای چاپی زیادی انجام داده‌ام اما این مجموعه کارهای بدون رنگ هستند و به نقش برجسته تبدیل شده‌اند.

نمایشگاه مجسمه های سعید شهلاپور تا ۱۰ خرداد در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک ۶۹ قرار دارد.