گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نویسنده جوان آمریکایی در تلاش برای شناساندن نام خود دو رمان را از بین برد اما رمان سوم که متنی کامل و داستان معمایی – گرگینه‌ای بود، در بایگانی شخصی استاین‌بک باقی ماند. پس از آنکه ناشرها از انتشار «قتل در ماه کامل» خودداری کردند، نویسنده ۲۸ ساله آن را در ۱۹۳۰ برای همیشه به بایگانی سپرد و دیگر هرگز نشانی از کتاب و داستان دیده نشد.

حالا ۵۳ سال پس از مرگ استاین‌بک و در شرایطی که او «قتل در ماه کامل» را حدود یک دهه پیش از شاهکاری چون «خوشه‌های خشم» نوشته بود، یک استاد دانشگاه در بریتانیا از بازماندگان این نویسنده خواسته است اجازه بدهند نخستین رمان او منتشر شود. پروفسور گاوین جونز که استاد ادبیات آمریکا در دانشگاه استنفورد است می‌گوید: «این رمانی است که هیچ‌کس هیچ‌چیز از آن نمی‌داند؛ یک داستان کامل و فوق‌العاده از یکی از پرخواننده‌ترین و محبوب‌ترین نویسندگان قرن بیستم.»

پس از تلاش ناکام استاین‌بک در ۹۰ سال پیش برای به چاپ سپردن «قتل در ماه کامل»، نسخه حروفچینی‌شده و ۲۳۳ صفحه‌ای این داستان به آرشیو کامل یادگارهای نویسنده فقید در مرکز هری رنسام دانشگاه تگزاس در آستین سپرده شد. نام‌آور شدن در دنیای ادبیات چالشی بزرگ برای استاین‌بک بود که در ۱۹۶۲ جایزه نوبل ادبیات برد و با وجود نوشتن «موش‌ها و آدم‌ها» در ۱۹۳۷ و «شرق بهشت» در ۱۹۵۲ همچنان از پدرش کمک مالی می‌گرفت.

Gavin Jones

داستان «قتل در ماه کامل» درباره مجموعه‌ای از قتل‌هاست که شب‌هایی که ماه کامل است در یک شهر ساحلی کالیفرنیا رخ می‌دهد و خود استاین‌بک در نسخه حروفچینی‌شده دو طرح هم برای داستان کشیده است. البته نویسنده با نام مستعار پیتر پیم یا پایم کتاب را نوشته و امروز همه می‌دانند داستان کار جان استاین‌بک است.

پژوهش‌های دکتر جونز درباره دنیای ادبیات داستان استاین‌بک روز دهم ماه ژوئن در قالب کتاب «بازیابی جان استاین‌بک: نوشتن برای آینده انسانیت» از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج به بازار می‌آید.