گروه سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به شکل مجازی صبح امروز دوشنبه سوم خرداد ماه برگزار شد. عسگرپور که پیش از این در نشستی جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفته بود، در این نشست تنها به معرفی آثار حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: همانطور که قبلاً هم اعلام شده بود بخش‌های رقابتی این دوره در قالب دو بخش اصلی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق برگزار می‌شود. در بخش سینمای سعادت فیلم‌های «حافظ برادر» از ترکیه، «کوهستان جادویی» از هلند، «گذار» از ژاپن، «اگر باد بایستد» از ارمنستان، «عوامل انسانی» از آلمان، «هلن» از فنلاند، «نور طبیعی» از مجارستان، «ما اینجاییم ما نزدیکیم» از اوکراین، «معجزه» از کره جنوبی، «بن‌بست» از اسلوونی، «جزیره دروغ» از اسپانیا، «بهداشت اجتماعی» از کانادا و سه فیلم از ایران است شامل «میجر»، «شهربانو» و «گیسوم» رقابت خواهند کرد.

عسگرپور در ادامه بیان کرد: در بخش جلوه‌گاه شرق هم فیلم‌های «200 متر» از اردن، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» از افغانستان، «انیما» از چین، «در سایه» از ترکیه، «در کنار دریا» از ژاپن، «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه، «من به آتش نمی‌زنم» از کره جنوبی، «جاده‌ای به بهشت» از قرقیزستان، «سلما» از عمان و سه فیلم ایرانی «سیارک»، «صحنه زنی» و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» رقابت می‌کنند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم  فجر درباره سهم آثار مستند در جشنواره امسال نیز  توضیح داد: «شهر فلینی» از ایتالیا، «استعداد» از ایتالیا، «حقایقی درباره زندگی شیرین» از ایتالیا، «واپسین و نخستین انسان‌ها» از ایسلند، «خطای کوچک در ماتریس» از آمریکا، «شنا تا به آنجا که آبی می‌شود دریا» از چین، «شهامت» از آلمان و سه مستند ایرانی «روزگار بلور»، «ایساتیس» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در این بخش حضور دارند.

عسگرپور ادامه داد: در بخش «شاخه‌های زیتون»‌، فیلم‌های «۲۰۰ متر» از اردن، «دیوار صوتی» از لبنان، «سلما» از عمان، «جاده آسمان» از سوریه و «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه در کنار سه فیلم ایرانی «فرزندان شب»، «هجده هزارپا» و «برادرم نادعلی» به نمایش درمی‌آید.

او همچنین اظهار کرد: در این دوره از جشنواره 6 فیلم مطرح از سینمای دانمارک به نمایش درخواهد آمد که «ارنا در جنگ» ساخته هنریک روبن گینز، «گاتربی» ساخته اولریش تامسن، «سواران عدالت» ساخته آن درس توماس ینسن، «شرطه» ساخته فردریک لوییس وید و آن درس الهولم، «آخر الزمان» ساخته یوناس کاروپ یورت و «عمو» ساخته فرل پیترسن از جمله آثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه گفت: در بخش جشنواره جشنواره‌ها تلاش شد برجسته‌ترین فیلم‌ها که در جشنواره‌های معتبر دنیا مطرح شده بودند و سینمادوستان احتمالاً اسم آن‌ها را شنیده‌اند، به نمایش دربیایند. «دختر آبی»، «بوتاکس» و «دشت خاموش» سه فیلم ایرانی این بخش هستند و فیلم‌های «تعادل» از ژاپن، «خاطرات محاصره» از روسیه، «ارنا در جنگ» از دانمارک، «هراس» از بلغارستان، «گزارش نهایی» از مجارستان، «خوراک عزا» از ترکیه، «هرگز گریه نمی‌کنم» از لهستان، «کم پیدایی» از فرانسه، «صدسال به این سال‌ها» از آلمان، «آقای باخمن و کلاس درس او» از آلمان، «یک جای معمولی» از انگلیس، «بر فراز دریا» از چین، «پدر ما» از ایتالیا، «پس از مرگ» از مجارستان، «احساسات» از روسیه، «سوپرنوا» از لهستان و «گودال» از لیتوانی در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

محمدمهدی عسگرپور در ادامه به بخش ژانر معاصر اشاره کرد و افزود: قبلا این سابقه در برگزاری جشنواره جهانی فجر وجود داشت که فیلم‌های متعلق به یک ژانر مورد توجه قرار می‌گرفت.امسال نیز  در این بخش پنج  فیلم اکران خواهد شد. پنج فیلم سینمایی «گاتربی»، «موفقیت بزرگ»، «سیرک پرنده»، «شیفت» و «خداحافظ اتحاد جماهیر» فیلم‌های خارجی هستند که در بخش فیلم‌های ژانر معاصر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد.

او در ادامه به معرفی فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه پرداخت و گفت: ۶ فیلم در بخش نمایش‌های ویژه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌روند. «2۰۰ متر» از اردن، «هیولا» از ایرلند، «لیتوانیای نوین» از لیتوانی، «در باز» از آلبانی، «قصه‌های درختان بلوط» از اسلوونی و «پدر» از بلغارستان از جمله آثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه این نشست مجازی، اظهار کرد: بخشی که در طول دوره‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است، نمایش کلاسیک‌های مرمت‌شده است و فیلمخانه ملی در کشور ما تلاش زیادی در همراهی با این بخش از جشنواره فجر داشته که در جشنواره‌های قبل، تعدادی از این آثار به نمایش درآمده و دبیرخانه جشنواره جهانی فجر در این زمینه با کشورهای دیگر هم ارتباط برقرار کرده است. امسال از چند کشوردر این بخش فیلم‌هایی خواهیم داشت برخی از این فیلم‌ها شاید برای برخی سینمادوستان آثاری معروف باشد. مثل «نان روزانه ما» و یا «چهارصد ضربه » که در تاریخ سینما فیلم‌های معروفی هستند و نام آنها زیاد شنیده شده و این بار با نسخه مرمت شده یا کیفیت بالای آن‌ها مواجه هستیم. همچنین فیلم «بدوک» ساخته مجید مجیدی، «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری، «دختر لر» ساخته اردشیر ایرانی و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی فیلم‌های ایرانی این بخش هستند. در این بخش یک فیلم هم مرمت شده که تماشای آن می‌تواند جالب باشد. «ایران پرشیای جدید» اولین فیلم رنگی است که در ایران فیلمبرداری شده و تصاویر درجه یکی از ایران در آن وجود دارد و توصیه می‌کنم حتما این آثار را ببینید. تعدادی فیلم هم از سینمای سویس خواهیم داشت که توانستیم با همکاری مراکزی در آن کشورها به دست بیاوریم. زحمت فیلم‌های ایرانی را عمدتا فیلمخانه ملی بر عهده داشته است.