گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: عمارتی که نویسنده بزرگ و نامدار فرانسوی قرن ۱۹ زمانی در آن زندگی می‌کرد و بعدها تبدیل به موزه شده بود، بیش از دو سال پیش برای بازسازی و بهسازی بسته شد. قرار بود این خانه قدیمی دسامبر ۲۰۲۰ برای بازدید مردم بازگشایی شود که به دلیل اعمال قانون تعطیلی مراکز فرهنگی در پاریس بازگشایی آن پنج ماه به تاخیر افتاد و سرانجام روز ۱۹ ماه می پس از نزدیک به ۲۵ ماه بار دیگر در دسترس مردم قرار گرفت.

خانه‌موزه ویکتور هوگو عمارتی قرن هفدهمی است که کاربری هتل و دانشکده هم داشت اما در جریان بازسازی دو سال اخیر زمین بازی آن تبدیل به محوطه پشتی موزه و یک فواره مارمانند هم در آن کار گذاشته شد. در دوران زندگی نویسنده شاهکارهایی چون «بینوایان» و «گوژپشت نتردام» یک فواره شبیه این در حیاط پشتی خانه‌اش وجود داشت و بعدها آن را برداشته بودند. هوگو در ۱۸۵۲ پس از به قدرت رسیدن ناپلئون سوم از سرزمین مادری‌اش فرانسه تبعید شد.

خانه پیشین ویکتور هوگو به گونه‌ای بازسازی و بهسازی شده است که حتی افراد معلول و ناتوان هم می‌توانند بدون مشکل و دردسر از تمام بخش‌های داخلی و هر سه طبقه آن بازدید کنند. در بخش پشتی عمارت هم تندیس کوزت، قهرمان رمان «بینوایان» قرار گرفته که کار فرانسوا پامپون در ۱۸۸۷ است.

ویکتور هوگو، نویسنده و شاعر و رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس نام‌آور فرانسوی در جنبش رمانتیسیم بود. او در ۲۶ فوریه ۱۸۰۲ به دنیا آمد و ۸۳ سال بعد در ۲۲ ماه می ۱۸۸۵ در پاریس درگذشت. هوگو اندکی پس از به قدرت رسیدن ناپلئون سوم با کودتا در ۱۸۵۱ از فرانسه رفت و در ۱۸۷۰ دوباره به زادگاهش بازگشت.