گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه منتخب طراحی‌های شیرین اتحادیه در گالری ویستا برپاست. اتحادیه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه و آثار طراحی خود گفت: زمانی که در لندن رشته معماری داخلی می‌خواندم بسیار زیاد طراحی می‌کردیم و این عادت در من باقی ماند. پس از آن وقتی کتاب آزاد را تأسیس کردم در حیاط کتاب‌فروشی گل و گیاه و درختانی داشتیم و من همیشه از آن‌ها در هر فرصتی طراحی می‌کردم.

او با بیان اینکه آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است مربوط به سال ۵۹ تا ۹۹ هستند، گفت: سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا مدتی کتاب‌فروشی را تعطیل کرده بودم مشغول بررسی آرشیو آثارم ‌شدم و در این میان به طراحی‌هایی برخوردم که آن‌ها را فراموش کرده بودم. در این طراحی‌ها تنوع زیاد و تکنیک‌های متنوع روی کاغذ وجود داشت و با توجه به اینکه هیچ‌وقت درجا نزده‌ام، تکنیک‌های مختلف را در این کارها استفاده کردم بودم. زمانی با مداد رنگی و ماژیک کار می‌کردم و زمانی دیگر از پاستل استفاده قرار می‌دادم. موضوع این طراحی‌ها گلدان‌هایی است که در حیاط کتاب‌فروشی قرار داشت و گیاهان بسیار معمولی که در حیاط بیشتر خانه‌ها وجود دارند را طراحی کردم.

اتحادیه افزود: گالری ویستا قصد داشت یک نمایشگاه بزرگ برای مرور فعالیت‌های هنری من تدارک ببیند اما در نهایت قرار بر این شد که مروری بر آثار روی کاغذ بگذاریم. من بیش از ۲۰۰ اثر روی کاغذ دارم که هم اکنون حدود ۵۰ عدد از آن‌ها در گالری به نمایش در آمده است. این کارها مربوط به سالهای گذشته هستند اما در سال ۹۹ تعدادی از آنها که با مداد و پاستل طراحی شده بودند را بریدم و کلاژهایی به وجود آوردم و از ترکیب آن‌ها کارهای جدیدی درست کردم.

او با بیان اینکه قصد دارد یک کتاب از کارهای روی کاغذ منتشر کند، درباره تفاوت این طراحی‌ها با نقاشی‌های خود گفت: در این آثار نگاه من به بیرون بود، یعنی طبیعت بیجانی را که بیرون از من قرار داشت نگاه کردم و آن را کشیدم، اما در نقاشی‌ها نگاهم به درون است و حتی منظره‌هایی که نقاشی می‌کنم برآمده از ذهنم هستند. زمانی چنین طراحی‌هایی را زیاد انجام می‌دادم اما بعد از مدتی به خودم گفتم این کارها نقاشی نیست، بنابراین نگاه به بیرون را کنار گذاشتم و از آن به بعد همه‌چیز ذهنی شد. در این نمایشگاه کلاژهای آخری که با استفاده از طراحی‌های قبلی کار کردم تنها کار های این مجموعه است که منطبق بر واقعیت نیست و آن‌ها را با ترکیب سایر آثار به وجود آوردم، اما بقیه کارهایم مبتنی بر آن چیزی بود که در واقعیت می‌دیدم.

اتحادیه ادامه داد: تعدادی کار با مداد رنگی دارم که در آن‌ها توجه زیادی به نور داشتم و انعکاس سایه برگ‌ها و ساقه‌ها بر روی سایر عناصر را موردتوجه قرار دادم. همه توجه من به سایه‌ها بود و کمپوزیسیونهایی از انعکاس ساقه‌ها و برگ‌ها ایجاد کردم و تصاویر لطیف و خوبی به وجود آمد.

این هنرمند افزود: حدود ۳۰ سال پیش استفاده از مداد رنگی در میان گروهی از نقاشان رواج زیادی پیدا کرده بود و من هم که در آن دوران بیشتر با پاستل کار می‌کردم به مرور جذب مداد رنگی شدم. اما تصمیم گرفتم که برخلاف بیشتر آن نقاشان صفحه را پر نکنم بلکه کارهایی مینیمالیستی انجام دهم و طراحی‌هایی با در نظر گرفتن فضای خالی صفحه اجرا کردم. ظرافت مدادرنگی و دقتی که در کار وجود دارد تفاوت زیادی با بسیاری از متریال‌های دیگر نقاشی دارد و الان نیز همچنان بعضی اوقات به طراحی با مداد رنگی یا مواد دیگر می‌پردازم یا از ترکیب مواد استفاده می‌کنم. کنجکاوی این که یک کار دیگر انجام دهم همیشه در من موجود است و تجربه کردن برایم جذابیت زیادی دارد.

او با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه گفت: به نظرم برگزاری این نمایشگاه در زمان فعلی اتفاق بسیار خوبی است. از یک سو اردیبهشت فصل طبیعت است و آثار من کاملا در ارتباط با طبیعت هستند و از سوی دیگر پس از یک سال مشکلات و سختی‌های ناشی از کرونا مردم نیاز دارند که روحیه بگیرند و دیدن این آثار می‌تواند انرژی زیادی به آن‌ها بدهد. مخاطبانی که به نمایشگاه می‌آمدند علاقه زیادی به این کارها داشتند و با توجه به اینکه قبلاً شناختی از این نوع آثار من نداشتند و نمونه آن‌ها را ندیده بودند با جنبه دیگری از کارهایم آشنا شدند.

نمایشگاه منتخبی از طراحی های شیرین اتحادیه تا ۳۱ اردیبهشت در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.