گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیمین بایرامی شاعر و فیلمنامه‌نویس، با این توضیح که مشغول گردآوری مجموعه کتابی است که بخش مهمی از آن را نوشته‌هایی از عموم مردم تشکیل می‌دهد به هنرآنلاین گفت: تاکنون حدود سیصد نامه برای چاپ در کتاب «گمشدگان سرزمینم» بدستم رسیده و افرادی که علاقه‌مند هستند می‌توانند نامه‌های خود را تا اول خرداد ماه سال جاری با مراجعه به صفحه شخصی من در اینستاگرام به آدرسی که به‌صورت خصوصی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد بفرستند.

او در مورد این فعالیت پژوهش محور که با یک نامه در سال ۱۳۹۷ پایه‌گذاری شده و با خواندن یک نامه از زنده‌یاد غلامحسین ساعدی در سال ۱۳۹۹ شکل گرفته، ادامه داد: مجموعه «گمشدگان سرزمینم» قرار بود سه جلدی باشد اما به‌دلیل استقبال مردم و ارسال نامه‌های متعدد تصمیم گرفتم هفت جلدی باشد. جلد نخست، به «نامه‌های مردم عادی»، جلد دوم، «نامه‌های شهدا»، جلد سوم، «جانبازان و آزاده‌ها»، جلد چهارم، «نامه هنرمندان و نویسندگان و شاعران فقید»، جلد پنجم، «نامه هنرمندان و نویسندگان و شاعران گمنام»، جلد ششم، «افسانه‌ها و داستان‌های عام» و جلد هفتم به «نامه‌های کودکان و نوجوانان» اختصاص دارد. هم‌چنین بخشی از این مجموعه شامل کارت پستال‌ها و عکس‌های قدیمی است و هر جلد عنوانی مجزا دارد.

بایرامی در پاسخ به این پرسش که آیا نامه‌های مردم باید مضامین خاصی داشته باشد، اظهارداشت: نوشته‌ها فقط محدود به گذشته نیست و هر شخصی می‌تواند در تاریخ حاضر هم به مخاطبان مورد نظر خود نامه بنویسد هم‌چون پدر، مادر، فرزند و یا در مورد یک اتفاق خاص، دوری، غربت، دلتنگی، عشقی گمشده و حرف‌های ناگفته‌ای که دارند. نامه‌ها حتما باید تاریخ و امضا داشته باشند.

او که تصمیم دارد به‌زودی طی فراخوانی از افرادی که صدای خوبی دارند دعوت کند تا برای خوانش نامه‌ها همکاری کنند، افزود: هنوز هم افرادی هستند که نتوانسته‌اند محلی برای نشان دادن احساسات خود پیدا کنند و فقط کافی است آن را به خودشان یادآوری کنیم.