گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حدیث فخر با عنوان «چرخ بی‌کران» در گالری پروژه‌های آران برگزار شد. فخر در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۲ اثر در این مجموعه به نمایش درآمد گفت: متریال به کار رفته در نقاشی‌ها اکریلیک، آبرنگ، ماژیک و کمی مداد رنگی است و مجسمه‌ها نیز با پاپیه ماشه، کاغذ و خمیر لا دال ساخته شده‌اند.

او درباره نحوه شکل گیری این مجموعه گفت: کل این مجموعه درباره بخش‌های مختلف زندگی است و به وجود آمدن این کارها بسیار متاثر از نوع زندگی است که الان در جریان است. البته این زندگی فقط مخصوص به یک نقطه جغرافیایی خاص نیست. همچنین خواندن کتاب‌هایی که در مورد زندگی صحبت می‌کنند تاثیر زیادی بر من داشت، مانند کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو که در بخشی از آن می‌گوید «زندگی زندگی را جذب می‌کند» و یا کتاب «۱۲ قانون زندگی» اثر دکتر جردن پترسون و چندین کتاب دیگر که به نظر فانتزی می‌آیند ولی متن اصلی آن‌ها درباره ارزش زندگی، امید و نا امیدی است. همه اینها بر روی کار من تاثیر گذاشتند و باعث شدند که این مجموعه را شکل دهم.

فخر با اشاره به موضوعاتی که در آثارش مطرح می‌شود گفت: زندگی، جاودانگی، امید و ناامیدی موضوعاتی هستند که در کار من به صورت کلی به کار گرفته شده، ولی در جزییات موضوع اصلی عشق است. در تابلوی اوبوروس، عشق یکی از خرد‌هایی است که همیشه جاودان می‌ماند و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را متوقف کند. در نقاشی روی دیوار حتی بدی‌ها عاشق نور و زندگی هستند.

او درباره دلیل نقاشی کردن روی دیوار گالری گفت: به نظر من زندگی مثل یک سکه دو رو دارد. تابلو «مشاهده گر» رویی از زندگی است که پر از زندگی و زیبایی است، اما روی دیگری هم دارد که تاریک است و من می‌خواستم این دو رو با هم دیده شوند. این دو روی سکه که در حال چرخش هستند بر یکدیگر نیز تاثیر می‌گذارند. زندگی هر چقدر هم زیبا باشد اگر زمانی کوچکترین سیاهی وارد زندگی ما بشود این سیاهی همیشه در یادمان می‌ماند. به خاطر همین من از گچ و زغال استفاده کردم چون بسیار با دوام هستند و همیشه رد پای کربن را می‌شود پیدا کرد. این یکی از درس‌هایی بود که در کارگاه چاپ به ما یاد دادند که به خاطر پایداری کربن، همیشه با مداد اثرمان را امضا کنیم.

فخر درباره اجرای یکی از طرح‌های خود به شکل فرش گفت: عنوان این فرش «زهدان است» و زهدان و فرش هر دو نوعی بستر برای پرورش هستند. تار و پود فرش مانند سلول‌هایی هستند که به هم متصل می‌شوند و یک موجود جدید را درست می‌کنند. ویژگی این فرش آن است که برخلاف فرش‌های سنتی که استراکچر خاصی دارند، این فرش آزاد است، یعنی حاشیه ندارد و قرینگی که در فرش‌هایی ایرانی دیده می‌شود در آن نیست. در نهایت طرح‌هایی که همیشه در فرش دیده می‌شود در این کار دیده نمی‌شود.

فخر ادامه داد: خیلی از هنرمندان بزرگ ایرانی از فرش استفاده کرده و می‌کنند. این کار باید ادامه پیدا کند چون مثل خیلی از هنرهای سنتی ما به دلایل مختلف ممکن است به نابودی کشیده شود. برای مثال تا دوران صفوی ما سرامیک‌هایی درست می‌کردیم که از بهترین‌ها بودند ولی در این دوره به خاطر سرعت در ساخت سرامیک مدل دیگری ابداع شد که نتیجه آن نابودی روش قدیمی بود. خیلی از هنر‌ها به خاطر سرعت و عرضه کار به بازار یا ارزش خودشان را از دست دادند و یا اینکه به کلی نابود شدند. همچنین به نظر من هنر می‌تواند کمک کند فرش ایران به اعتباری که قبلا داشته است دوباره دست پیدا کند.