به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نخستین جلسه کمسیون ماده 4 مربوط به بخش داوری شیما و مالکیت معنوی در سال 1400 با حضور مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شد.

پورشهابی با بیان اینکه صنعت مد در میان افراد و کشورهای مختلف دارای اهمیت زیادی بوده و در سال­های اخیر صنعت مد و لباس جایگاه خود را در ایران که فرهنگ غنی در این زمینه دارد باز کرده است تا بستری برای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان لباس باشد، اذعان داشت: بسیار مهم است که دانشگاه در حوزه مد و لباس بیشتر وارد شده و پژوهش­‌های بیشتری در حوزه طراحی مد و لباس انجام دهد.

او افزود: کارگروه مد و لباس این آمادگی را دارد که با همکاری دانشگاه کلاس­های آموزشی تخصصی برای طراحان و دوستداران این حوزه که علاقمند هستند از علوم و فناوری نوین حوزه مد و لباس آگاهی داشته باشند درفضای مجازی و به صورت ورک شاپ برگزار کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیان کرد: طراحان استقبال خوبی برای ثبت آثارشان و دریافت نشان شیما و مالکیت معنوی داشته­اند، که همین امر باعث شده حس رقابت بین طراحان بخصوص طراحان جوانی که در این عرصه قدم گذاشته­اند داشته باشیم. البته طراحان ما باید به این امر توجه داشته باشند ایران کشور 77 اقلیم بوده که هرگوشه از این خاک پوشش خاص و المان­‌های مختص خودش را دارد و طراح باید با توجه به این موضوع، مدل­‌هایی را طراحی کند که برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی و آمیخته با فرهنگ بومی و سنتی اقوام ایرانی باشد و همچنین این طرح­ها مورد توجه و تأیید عموم و عرف جامعه نیز قرار گیرد.

مینوکریم نیا طراح لباس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه یکی از داوران این کمسیون نیز با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس با همکاری طراحان این عرصه توانست تغییرات خوبی در پوشش جامعه بوجود بیاورد، افزود: در سالهای قبل پوشش در جامعه بخصوص پوشش بانوان از لحاظ کاربردی جایگاه خوبی نداشت ولی اکنون کارها با اصول طراحی و با استفاده از رنگ ارائه می­شود و باعث شده مردم بیشتر از طرح­های ایرانی استفاده نمایند.

فاطمه بهرامی از دیگر داوران این کمیسیون نیز بیان داشت: متاسفانه برخی از کارهایی که برای کمیسیون ماده 4 ارائه می‌شود با هدف دریافت شیما و مالکیت معنوی و برای گرفتن بیمه هنرمندان می­باشد، که این امر باعث شده کارها با اصول طراحی ارائه نشده و از نظر این کمیسیون مورد تأیید قرار نگیرد.

نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی یک تاییدیه از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است که به لباس‌ها، زیورآلات، کیف و پایپوش و پوشش سر طراحی شده توسط طراح، داده می‌شود و بعد از تاییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان به ثبت می‌رسد. نشان شیما و امتیار مالکیت معنوی مانند ثبت اختراع است و نشان می‌دهد طرح طراح، ایده‌ای نو و ناب بوده و متعلق به وی است و سایر افراد تنها با اجازه طراح می‌توانند از آن طرح بهره‌بردای اقتصادی کنند.

دریافت نشان شیما امتیازهایی به شرح زیر است:

طراحانی که 10 نشان شیما دریافت کرده باشند می­توانند از مزیت بیمه هنرمندان بهره‌­مند شوند.

برای شرکت درجشنواره­‌ها، نمایشگاه‌­ها و به چاپ رسیدن اثر در ژورنال، نیاز به نشان شیما است.

در صورت دریافت مالکیت معنوی، اثر به نام طراح ثبت می­‌شود و اگر از اثر کپی برداری شود دادگاه گواهی ثبت اثر را آماره­ای بر طراحی او قرار می­دهد.

طراحان برای آشنایی بیشتر با نشان شیما و امتیاز ثبت معنوی آثار خود می‌توانند به سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس به نشانیhttps://iranmode.farhang.gov.ir بخش شناسه یکپارچه مد ایران و شناسه یکپارچه زیورالات مراجعه کنند.