به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه «مبلمان؛ میراث فرهنگی، ارزش‌های مدرن، کاربردهای عملی» جمعه ۱۷ اردیبهشت با حضور ماچی فائوکوفسکی سفیر جمهوری لهستان در ایران در دو گالری میرمیران و پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. 

این نمایشگاه که با مشارکت سفارت لهستان و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از مبلمان‌هایی است که توسط دانشجویان طراحی صنعتی هنرهای زیبای دانشگاه تهران با الهام از فرهنگ ایران و لهستان طراحی شده است. 

در ابتدای این مراسم آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران ضمن خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه و تشکر از سفارت لهستان برای برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش سفارت لهستان در گام اول و سپس تلاش هنرمندان و دانشجویان ایرانی است که توانستند با ترکیب عناصر هنری ایرانی و لهستانی به خلق این آثار بپردازند. 

در ادامه این مراسم مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تاکید بر همکاری فرهنگی میان دو کشور ایران و لهستان گفت: خانه هنرمندان ایران در سال‌های اخیر این ظرفیت را فراهم کرده است که با کشورهای دوست که پیشینه تاریخی و هنری دارند به برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری اقدام کند، نمایشگاه «مبلمان؛ میراث فرهنگی، ارزش‌های مدرن، کاربردهای عملی» نیز اولین نمایشگاه فرهنگی میان دو کشور در سال ۱۴۰۰ است. 

رجبی‌معمار با اشاره به آشنایی ایرانیان از دیرباز با صندلی لهستانی گفت: اگرچه آثار کمی در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند ولی از نظر کیفی و کاربرد هنری ارزش بسیار بالایی دارند و لهستان نیز تاریخچه طولانی در تولید مبلمان خانگی به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم دارد و در ایران نیز خانواده‌های ایرانی از قدیم با صندلی لهستانی آشنا هستند. همین امر باعث شد که ما از برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران استقبال کنیم. 

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: آثار این نمایشگاه ترکیبی از هنر و صنعت دستی است که محصول کار تحقیقی و پژوهشی استادان و دانشجویان هنری است و به همین دلیل از وجهه هنری بالایی برخوردار هستند. آثار ارائه شده در این نمایشگاه ترکیبی از مولفه‌های هنری دو کشور را در خود دارند که به خوبی در این آثار متجسم شده است. 

در بخش دیگری از این مراسم ماچی فائوکوفسکی سفیر جمهوری لهستان در ایران با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه گفت: خانه هنرمندان ایران به عنوان یک مرکز مهم هنری و فرهنگی در ایران شناخته می‌شود و بسیار متواضعانه قبول کرد که این نمایشگاه در این محل برگزار شود. 

وی افزود: ما سال‌هاست که با خانه هنرمندان ایران رابطه نزدیکی داریم و چندی پیش نیز فیلم‌های لهستان در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت. 

ماچی فائوکوفسکی گفت: دو مولفه مهم، نخست تحصیلات آکادمیک و دیگر مولفه اقتصادی در کنار یک دیگر برای خلق این آثار قرار گرفتند. هر دو کشور ایران و لهستان از نظر طراحی صنعتی اشتراکات قوی دارند و همین امر سبب شده است که این پروژه تخصصی هنری-آکادمیک به شکل خوب و ماهرانه‌ای به مرحله اجرا و نمایش برسد. لازم می‌دانم همین جا از دانشجویان و هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به ویژه از مریم خلیلی مدیر گروه طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فاطر سعادت‌نیاکی تشکر ویژه کنم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اعتبار اصلی این نمایشگاه استادان و دانشجویانی هستند که به خلق این آثار پرداختند. این آثار در سفارت لهستان برای نمایندگان دیپلماتیک و بعدتر برای اساتید هنری به نمایش درآمد که مورد استقبال بسیار زیادی واقع شد و همین امر نیز ما را تشویق کرد که در گام بعدی این آثار را به خانه صفوی در اصفهان ببریم و تا در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار بگیرد. در سال بعد نیز تلاش می‌کنیم این آثار را در لهستان به نمایش بگذاریم و حتی زمینه ورود آن به بازار را نیز فراهم کنیم. 

سفیر جمهوری لهستان در پایان صحبت‌های خود گفت: بار دیگر از خانه هنرمندان ایران تشکر می‌کنم که در مدت زمان کوتاهی زمینه برگزاری این نمایشگاه را فراهم کرد و همین امر نشان می‌دهد که خانه هنرمندان ایران شریک فرهنگی و هنری خوب ما در ایران است و امیدوارم نمایش این آثار در خانه هنرمندان ایران برای همه مخاطبان جذاب باشد. 

امین‌حسین امان‌زاده، فرانک اسماعیلی‌پور، محمدجواد تدین، محمدطاها عمید، زینب هاشمی و فاطر سعادت‌نیاکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. 

نمایشگاه «مبلمان؛ میراث فرهنگی، ارزش‌های مدرن، کاربردهای عملی» تا ۲۸ اردیبهشت در دو گالری میرمیران و پاییز خانه هنرمندان ایران دایر است. 

علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند و یا در سایت خانه هنرمندان ایران به‌صورت آنلاین به تماشای آثار بنشینند.