گروه تجسمی هنرآنلاین: این طراحی روی کاغذ یکی از هشت اثر استاد ایتالیایی است که هنوز مالک خصوصی دارد و با هفت سانتیمتر مربع مساحت، از کوچک‌ترین آثار بازمانده داوینچی به شمار می‌رود. قرار است «سر خرس» پیشتاز حراجی استثنایی کریستیز باشد که هشتم جولای در لندن برگزار می‌شود و مسئولان این حراج‌خانه برای آن قیمت پایه هشت تا ۱۲ میلیون پوند (۱۱ تا ۱۶.۷ میلیون دلار) در نظر گرفته‌اند.

اگر «سر خرس» داوینچی با بیشترین قیمت یعنی حدو ۱۷ میلیون دلار چکش بخورد و به فروش برسد، رکورد سال ۲۰۰۱ این نقاش نامدار را می‌شکند. رکورد پیشین استاد دوران رنسانس سال ۲۰۰۱ با هشت میلیون پوند رقم خورد و مربوط به طراحی «اسب و سوار» او بود.

«سر خرس» پیش از آنکه در کریستیز لندن به حراج گذاشته شود، ابتدا در کریستیز نیویورک و سپس هنگ‌کنگ به نمایش درمی‌آید و در ماه ژوئن به لندن می‌رسد. داوینچی بین سال‌های ۱۴۵۲ تا ۱۵۱۹ زیسته و از این رو می‌توان قدمت طراحی او را دست‌کم ۵۰۰ سال دانست.

گفته می‌شود تامس لارنس (نقاش بریتانیایی) یکی از نخستین مالکان طراحی «سر خرس» بود و پس از مرگ در ۱۸۳۰، این اثر ارزشمند به دلال لو ساموئل وودبرن رسید. این طراحی در ۱۸۶۰ به بهای فقط ۳.۵ دلار در کریستیز فروخته شد و از ۲۰۰۸ در اختیار مالک فعلی است.