گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فیلسوف و جامعه‌شناس ۹۱ ساله آلمانی چند روز پیش از سوی سازمان‌دهندگان نمایشگاه کتاب ابوظبی به عنوان شخصیت فرهنگی سال ۲۰۲۱ معرفی و قرار شد در یک برنامه آنلاین، جایزه کتاب شیخ زاید را دریافت کند اما حالا خبر می‌رسد هابرماس در واکنش به آنچه نقض گسترده حقوق بشر در امیرنشین حاشیه خلیج فارس است، نمی‌خواهد یکی از گران‌ترین جوایز ادبی جهان را بگیرد.

هابرماس در بیانیه‌ای که اشپیگل آنلاین منتشر کرده، درباره تصمیم خود چنین گفت: «من پیش‌تر گفته بودم جایزه کتاب شیخ زاید را می‌گیرم اما الان می‌گویم تصمیمم اشتباه بوده و آن را تصحیح می‌کنم. من به اندازه کافی موضوع را برای خودم روشن نکرده بودم که موسسه اهداکننده این جایزه روابطی بسیار نزدیک با نظام سیاسی امارات دارد.» به این ترتیب، روشنفکر سرشناس آلمانی در مراسم اهدای جایزه کتاب شیخ زاید هم حضور نخواهد یافت.

یورگن هابرماس که برخی او را برجسته‌ترین فیلسوف و اندیشمند نیمه دوم قرن بیستم در آلمان و اروپا می‌دانند، از چهره‌های نامدار مکتب انتقادی فرانکفورت در حوزه علوم اجتماعی است. از این رو، برگزیده شدن او از سوی دولت امارات و امیرنشین ابوظبی به عنوان چهره فرهنگی سال و برنده جایزه بزرگ ۲۰۴ هزار دلاری در محافل روشنفکری چندان جدی گرفته نشده بود.

دولت امارات متحده عربی در سال‌های اخیر به واسطه کنترل شدید بر رسانه‌ها، نادیده گرفتن حقوق قانونی و انسانی مهاجران به ویژه از هند و دیگر کشورهای آسیایی و البته مشارکت کردن با عربستان سعودی در راه انداختن جنگ علیه مردم یمن در زمره کشورهایی قرار گرفته که حقوق بشر در آن رعایت نمی‌شود.