به گزارش هنرآنلاین، نشان استاد عیسی‌خان بهادری و استاد ابوالحسن‌خان صبا و لوح سپاس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالقاسم خوشرو معاون اسبق هنری، علی‌اکبر صفی‌پور مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده و تقی ضرابی که سال‌ها در هنرستان‌های هنرهای زیبا و موسیقی در زمینه آموزش هنر خدمت کرده‌اند اعطا شد.

همچنین حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران لوح هایی را به تقی ضرابی اهدا کردند. معاون شهردار اصفهان نیز هدیه ای را به استاد امیرهوشنگ جزی زاده اهدا کرد.

در ابتدای این برنامه سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر آینه است، شگفت آینه ای. در آینه هنر نه امروز که از دیروز تا فردا هویداست. در آینه هنر نه ظاهر که باطن هنرمند پیداست. در آینه هنر نه مهارت که معرفت در تجلی است. آینه ای که سخنگوست و آفات و حالات را به طرفه تر زبانی باز می گوید. آینه ای  که نماد و نشانه می شود تا فرهنگی را باز نماید و به رساترین شکل  معرفی کند. و این همه از سر ودیعه الهی است در جان آدمی. ودیعه ای که می تواند آفریشنگری را در قاب و قالبی محدود به جلوه بگذارد.

حسینی ادامه داد: پدیده ای چنین جاودانه و مانا در دو پهنه ی زمین و زمان چه شوق ها که برانگیخته و چه جان هایی که دشواری های راه پرفراز هنر را برگزیده اند و به جستجو گام زده اند. اما اگر این صفات شگفت را می توان آموخت؟ می توان به کسی گفت در این صحنه که حاضری، غایب باش. در آینه  بنگر و دیگری شو روایتگری کن قصه ای را که ندیده ای و آن را زیسته ای!

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: معلمی هنر، غریب قصه ای است و آن را آنانی می دانند که در دو ساحت معلمی کرده باشند، مقام نادری که به سحر جمال و چشم بندی خیال می باید صفات دور از هم را در موقعیتی به جمع برسانی، به شمایلی واحد، به تجسمی روشن، به نغمه ای موزون. مقام نادری که انتقال مهارت و مفاهیم فنی آن -که خود در نهایت دشواری است- آسان ترین تکلیف معلم است. معلم هنر آنگاه مرتبت خود را بروز می دهد که به تعبیر خواجه راز راه رسیدن به «آن» را می آموزاند آنی که برای هر هنرجو دیگرگونه است نه نسخت یکسان دارد و نه سبقت در آن، معنا می شود.

460940B1-1EE2-47FC-9103-6AD0F7945222

او تاکید کرد: معلمی هنر به غموض و رموزی که دارد شبه ترین کار به کیمیاگری است. و چه پر افتخار تاریخی است تاریخی که معلمان هنرش به شمار ستارگان آسمان باشند و به درخشانی خورشید. کافی است سر بگردانیم به تماشای تاریخ و حکمت ها و حکایت های مجالس تعلیم هنر را مرور کنیم. اگر بخواهیم راوی صادقی باشیم به گزارشگری زمان و به رصد ارقام می بینیم در این چهار دهه چه میزان اقبال به هنر آموزی رشد داشته و مخاطبان بی قید خواستگاه و در هر موقعیتی به آموختن هنر رغبت داشته اند.

معاون امور هنری بیان کرد: شمار آموزشگاه ها و دانشگاه ها و تنوع رشته ها نشانه ای است و مراکز آموزش هنرهای زیبا در قالب هنرستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواه دیگری. تا قبل از انقلاب اسلامی تعداد هنرستان های هنری در کشور اگرچه عمر مدیدی داشتند و گواه نیت بلند کمال الملک اند اما شمارشان به ده باب نمی رسید. این تعداد تا میانه دهه هفتاد به 26 باب افزایش یافت و تا میانه دهه هشتاد به 39 باب. بیش از یک دهه این تعداد به ترتیب در همین عداد بود و به لطف خدا از سال 1396 تا 1400 تعداد هنرستان های هنرهای زیبا به 49 باب افزایش یافته و کوشش همکارانم معطوف تا بر این تعداد در مهرماه دست کم سه هنرستان دیگر به شبکه هنرستان ها افزوده شود. در این افزایش کمی تامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن بوده تا در مرحله نخست در تمامی استان ها حداقل یک هنرستان و در مرحله دیگر و در ادامه این راه در سال های آینده در هر استان هنرستان پسرانه و دخترانه به تربیت هنرمندان راستین و  توانمند به آینده سازان فردا آراسته باشد. تفاوت و ارزشمندی آموزش هنرستان ها در ثمرات ارزنده این نهاد خوشنام آموزشی آشکار است و هنرمندان عمده ای از کلاس های هنرستان برخاسته اند. عمود خیمه هنرستان ها، سروهای سایه گستری که گرداگرد آنان، نهال نازک هنرمندان جوان، قد کشیده و جوانه زده، حضور استادان دلسوز و عاشقی است که فرزندان حقیقی خود را برای فردا پرورده اند. پس من لم  لشکر المخلوق، لم یشکر الخالق، بهانه ای شد تا به یاد دو استاد نامدار و دو معلم صاحب جاه هنر و هنرستان ها مرحومان ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری دو نشان ویژه برای اهدا سالانه به بهترین و تاثیرگذارترین استادان هنرستان های هنرهای زیبای کشور تقدیم شود. طراحی این نشان را معلم خوشنام هنر استاد فرزاد ادیبی بر عهده گرفتند و طرحی به قلم آوردند که در قلب خود قاب گیرنده قلب معلم است. نشانه ای که تفسیرهای روشن و دلپذیر دارد. شیوه نامه انتخاب ادوار پیش رو تا پایان سال تحصیلی نقش می شود و انشالله برای ادوار آینده در حوزه هنرهای نمایشی نیز نشان ویژه به یادبود استادان تاثیرگذار این عرصه نیز اهدا خواهد شد.

معاون هنری تاکید کرد: نشان صبا و بهادری یادآور استادانی است که از هنرجو، هنرمند ساختند و به جای تکثیر به تعالی اندیشیدند. امروز قریب شش هزار هنرجو در هنرستان ها به فردای روشن راهی نظر دارند که شبانه روز در سودای تحقق آن مشق هنر می کنند. در کنار این طرح اجرای پروژه آسیب شناسی هنرستان های هنرهای زیبا، پروژه ارائه الگوی آموزش هنر در فضای مجازی، بررسی توسعه و آموزشگاه های آزاد هنری، بروزرسانی استانداردهای مهارت آموزی فرهنگ و هنر در 84 مورد که بیش از 14 سال از آخرین بازنگری آن می گذشت از اقدامات شایسته ای است که همکارانم در اداره کل برنامه ریزی و آموزش های هنری به جدیت و دقت پیگیری می کنند.

4BC2395C-7D62-4677-8364-C9B11F20B671

او در پایان نیز گفت: امروز سرمایه ی انسانی هنر از استادان پیشکسوت تا هنرمندان جوان ثروتی ارزشمند برای کشور عزیزمان به شمار می رود که می توانند سخنگویان راستین فرهنگ  مینوی وطن باشند. به روز معلم، دست ادب بر سینه و سر تعظیم در پیش می آورم به احترام استادان ارجمندم آنانی که مرا به مهر و کرامت وامدار خود کرده اند. از همکاران عزیز و مدیران هنروری که در دوران تصدی شان، هنر خدماتی شایسته دید و هنرستان ها رشد چشمگیر کردند، سپاسگزارم. و ختام سخنم مشک یادکرد دو استاد نامدار باشد که علی رغم تمام دشواری ها، معلمی کردند تا ما را بیاموزند و این مجلس را بیارایند و بهانه ی مبارک روز معلم و یاد دو استاد درخشان عالم هنر باشند، استادان امیرهوشنگ جزی زاده و تقی ضرابی.

مصطفی آذرکیش، دفترآموزش متوسطه فنی حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: معلمان عزیز ما در پیگیری امور و نظام آموزش نقش آفرینی ارزشمندی داشتند که جا دارد در این روز از تمامی استادان و معلمان عزیز سپاسگزاری کنیم و همچنین از استادان بزرگواری که امروز تجلیل از مقام شامخ آنها را در این جلسه خواهیم داشت.

او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش امروز مهارت آموزی و کارآفرینی یکی از اولویت های اصلی این وزارت است و تربیت متوازن در ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت در جایگاه ویژه ای قرار دارد و نقش هنر و نقش آفرینی هنرمندان عزیز بسیار برجسته است.

وی افزود: بیش از 54 رشته را در حوزه فرهنگ و هنر با بیش از 30 هزار هنرجو در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش فعال است و همچنین 6 هزار هنرجو در هنرستان های هنرهای زیبا مشغول تحصیل هستند. این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به ساحت زیبایی شناختی و هنری در کنار ساحت های شش گانه دیگر در وزارت آموزش و پرورش است.

01E68AC3-DA70-41CD-825B-BF32A8E64064

آذرکیش در پایان نیز گفت: خوشحالم که حمایت جدی از توسعه هنرستان ها امروز در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و گواه این مدعا نیز، توسعه کمی و کیفی آموزش ها در سال های اخیر است. بروزرسانی استانداردهای آموزش مهارت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیش از 84 استاندارد آن اشاره شد، توجه به واکنش نابهنگام به تغییراتی است که در حوزه فرهنگ و هنر ضرورت پیدا کرده و باید به آن توجه شود تا هنرجویان عزیز ما در هنرستان های سراسر کشور و به ویژه در هنرستان های هنرهای زیبا بتوانند در راستای دریافت خدمات آموزشی، خدمات آموزشی بروز موثر واقع شوند.

تقی ضرابی، هنرمند موسیقی هم در پایان برنامه ضمن قدردانی از این برنامه گفت: ماحصل فعل و انفعالات هنرستان ها خروجی هایی هستند که در اقصی نقاط دنیا می درخشند، وقتی فارغ التحصیل سالهای پیش هنرستان امروز در اروپا تدریس می کند و فعالیت های چشمگیری دارد مایه ماباهات و افتخار است. در سراسر دنیا هرکجا قدم بگذارید می توانید فارغ التحصیلان هنرستان دختران و پسران را مشاهده کنید.