گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ساغر مشیری امین با عنوان «خیابان، تأمل» در گالری راوی برپاست. مشیری در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: ایده اولیه مجموعه دو سال پیش به ذهنم رسید. من در رشته معماری تحصیل کردم و کارم در این زمینه بود، اما همیشه به دنبال تقاطعی میان هنر و معماری بودم. با توجه به اینکه شهرها این تقاطع را خیلی خوب در نقشه خود نشان می‌دهند من هم تصمیم گرفتم بر اساس این نقشه‌ها کار کنم و این تقاطع‌ها را در خیابان‌ها و کوچه‌ها که به طور روزمره با آن‌ها در ارتباط هستیم بهتر توانستم نشان دهم.

مشیری ادامه داد: می‌خواستم نشان دهم که خاطرات و تکه‌های گمشده افراد در خیابان‌های شهرها جا مانده است. هر کدام از تابلوهای این مجموعه یک شهر را نشان می‌دهند و بخشی از شهر را انتخاب کردم که اغلب یک بافت خلوت در کنار بافت متراکم قرار گرفته است. معمولا هر شهر دارای بناهای باستانی، تاریخی، هنری و معروفی است که مردم هویت آن شهر را با آن بنا می‌شناسند. بنابراین سعی کردم چنین بناهایی را انتخاب کنم که برای همه شناخته شده باشد و آن بناها را همراه با خیابان‌ها و کوچه‌های اطرافشان به تصویر کشیدم.

ساغر مشیری امین

او با بیان اینکه خیابان‌ها تمامیت شهرها را شکل می‌دهند، گفت: همه ما خاطرات خوب و بدی در این مسیرها داریم و دلیل اولیه که گذرها برایم مهم شدند همین بود. برای به تصویر کشیدن این موضوع نیز از اشعار حافظ استفاده کردم که استعاره‌های فراوانی در آن هست. در هر شهر سعی می‌کردم اشعاری را انتخاب کنم که با آن فضا منطبق باشد و حال و هوای تابلو را منعکس کند. اشعاری که روی خیابان‌ها و گذرها نوشته شده با رنگ خنثی هستند و اصلا خوانایی ندارند تا مخاطب به سمت خواندن شعر نرود و تنها خاطرات خود را بازیابی کند، اما روی بنای اصلی شعرها را با رنگ نوشتم و تا حدودی خوانایی دارند.

مشیری افزود: نقشه شهرها کاملا واقعی است و آن‌ها را به صورت دستی روی بوم اجرا کردم. در شهر شیراز حدفاصل میان حافظیه و سعدیه را انتخاب کردم و در مشهد حرم امام رضا و مناطق اطراف آن را نقاشی کردم. این تابلو تنها کاری است که در آن ورق طلا به کار بردم زیرا احساس می‌کردم رنگ نمی‌تواند جوابگوی کارم باشد. در تبریز مسجد کبود را انتخاب کردم، در کرمان میدان ارگ و مسیر بازار ، و در اصفهان میدان نقش جهان را ترسیم کردم. در یزد باغ دولت‌آباد و در تهران میدان آزادی را نمایش دادم و خواستم تناقض میان طرح زیبای حسین امانت را با بافت آشفته اطراف آن نشان دهم. کاشان در یک تابلوی دو لته نمایش داده شده است و بازار کاشان که فرش‌های آن معروف است را نقاشی کردم. در این بازار فرش با رنگ‌های فراوانی روبرو می‌شویم و به همین دلیل تنها تابلویی که پر از رنگ‌های مختلف است همین تابلو بازار کاشان است. علاوه بر شهرهای ایران، پاریس را هم با برج ایفل و لندن را با برج ساعت نمایش دادم.

ساغر مشیری امین

مشیری ادامه داد: در نمایشگاه کسانی که تابلوها را می‌دیدند مناطق مختلف روی نقشه‌ها را شناسایی می‌کردند و خاطرات خود را که در این محل‌ها و خیابان‌ها داشتند مرور می‌کردند و این دقیقاً همان چیزی بود که من در ذهن داشتم.

نمایشگاه آثار ساغر مشیری امین تا ۱۰ اردیبهشت در گالری راوی به نشانی اقدسیه، خیابان موحد دانش، خیابان عزت‌الله انتظامی، کوچه دستان، پلاک ۹ برپاست.