به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایرنا، پردیس سینمایی ایران که زمزمه‌های ساخت آن از حدود هفت سال پیش توسط حوزه هنری مازندران مطرح شده بود، قرار است در محل سینما ایران سابق ساری و پس از تخریب ساختمان قدیمی سینما ساخته شود و در صورت اجرا بزرگترین پردیس سینمایی شمال کشور لقب بگیرد. مجموعه‌ای فرهنگی، هنری و سینمایی که امروز برای آغاز عملیات اجرایی آن مسئولان متعددی همچون استاندار مازندران، نماینده ساری و میاندورود در مجلس، سرپرست شهرداری ساری، مدیر حوزه هنری مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و تعداد دیگری از مدیران شهرستانی و استانی حضور یافتند تا نخستین گام اجرایی آن محکم برداشته شود.

این پردیس سینمایی قرار است در زمین ۵۰۰ متری سینما ایران واقع در ابتدای خیابان مازیار ساری ساخته شود. مجتمعی فرهنگی که بر اساس نقشه طراحی شده قرار است در پنج طبقه با پنج سالن مجهز و مدرن سینما با امکانات به روز پخش فیلم و زیرساخت‌های دیگری مانند رستوران سنتی، استودیوی صدا، سینمای کودک و نوجوان، گالری، فروشگاه محصولات فرهنگی و هنری و دو طبقه پارکینگ علاوه بر پنج طبقه اصلی اجرا شود.

پنج سالن مجهز سینما

معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه هنری کشور در حاشیه این مراسم با بیان این که یکی از وظایف و مسئولیت‌های حوزه هنری گسترش زیرساخت‌های سینمایی در کشور است، به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه از سوی مسئولان مازندران همکاری و تفاهم خوبی برای اجرای این پروژه وجود دارد و امیدواریم با این حمایت‌ها در مدت یک سال و نیم شاهد بهره‌برداری از این مجموعه باشیم.

عبدالحمید قره‌داغی افزود: این مجموعه در کنار خدمات سینمایی با توجه به در نظر گرفتن فضاهایی مانند گالری، استودیوی صدا و فروشگاه آثار هنری و واحدهای پذیرایی مجموعه‌ای از خدمات فرهنگی و هنری و تفریحی را به شهروندان ساری و شهرهای اطراف آن ارائه خواهد کرد.

 پردیس سینمایی ایران ساری شامل پنج سالن مجهز سینما و فضاهایی مانند گالری، استودیوی صدا و فروشگاه آثار هنری است.

وی درباره اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه تصریح کرد: تأمین اعتبار این بخش توسط حوزه هنری و سرمایه‌گذار و مجموعه دستگاه‌های شهر ساری پیش‌بینی شده و دست‌کم اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت این مجموعه نیاز است. البته برای تجهیزات ساختمان به اعتبار مجزایی نیاز است که امیدواریم پس از ساخت بنا از سوی حوزه هنری تأمین شود و شاهد بهره‌برداری پردیس سینمایی ایران باشیم.

به گفته این مسئول تأمین تجهیزات پنج سالن سینما در حال حاضر به اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد که این بخش از هزینه‌ها پس از تکمیل ساختمان توسط حوزه هنری تأمین خواهد شد.

 قره‌داغی درباره مجموع ظرفیت صندلی این مجتمع سینمایی گفت: قرار است یک سالن اصلی و چهار سالن کوچک در این مجتمع ساخته شود. سالن اصلی دست‌کم ۵۰۰ نفر ظرفیت خواهد داشت و سالن‌های کوچک‌تر نیز ۴۰ و ۶۰ نفره هستند.

اعتبار اولیه برای اجرای این پروژه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که قرار است به صورت مشارکتی بین حوزه هنری، شهرداری ساری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأمین شود. شرکت بهمن سبز از زیرمجموعه‌های حوزه هنری کشور که مجری پروژه‌های سینمایی حوزه هنری است اجرای پروژه را بر عهده خواهد داشت.

رفع بخشی از نیاز فرهنگی ساری

استاندار مازندران نیز در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری این پروژه در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی شود. منابع اعتباری مورد نیاز اجرای این مجتمع نیز از سوی حوزه هنری و شهرداری تعریف شده است.

احمد حسین‌زادگان افزود: امیدواریم با بهره‌برداری از این مجتمع بخشی از خلاء زیرساخت‌های فرهنگی در مرکز مازندران برطرف شود. بخش دیگری از فضای مورد نیاز فرهنگی مرکز استان نیز با بهره‌برداری از تالار مرکزی ساری در آینده نزدیک برطرف می‌شود.

به گفته حمیدرضا مرادی سرپرست شهرداری ساری قرار است عملیات اجرایی این پروژه که در گام نخست شامل تخریب بنای قدیمی است تا یک هفته دیگر آغاز شود.

پردیس سینمایی، بسترساز عدالت فرهنگی

مدیر حوزه هنری مازندران در مراسم آغاز عملیات اجرایی پردیس سینمایی ایران با بیان این که ضرورت وجود یک پردیس سینمایی در مرکز مازندران سال‌هاست که احساس می‌شود، ساخت این قبیل مجموعه‌ها را بسترسازی برای تحقق عدالت فرهنگی عنوان کرد و گفت: با افزایش تعداد سالن‌های سینما می‌توان فیلم‌های بیشتری را به طور همزمان برای مخاطبان سینما پخش کرد و ذائقه‌های سینمایی متعددی را برای تماشای فیلم‌های روز سینمای کشور پای پرده نقره‌ای کشاند.

مهدی معصومی گرجی اظهار کرد: پردیس سینمایی ساری یک ظرفیت مهم فرهنگی برای استان محسوب می‌شود که علاوه بر شهروندان مرکز استان، ساکنان شهرستان‌های نزدیک به ساری مانند قائمشهر، میاندورود، نکا و حتی بهشهر نیز می‌توانند با توجه به نزدیکی راه از خدمات و امکانات فرهنگی، تفریحی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: ساخت سینما در مازندران باید به یک جریان فرهنگی تبدیل شود تا در سایر شهرهای استان نیز پردیس‌های سینمایی ساخته شوند و از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی استفاده شود. سینما ظرفیت بالایی برای ترویج فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و اندیشه‌ها دارد و با گسترش این زیرساخت‌ها امکان بهره‌مندی از هنر و ابزار سینما برای فرهنگسازی در زمینه‌های مختلف در جامعه بیشتر می‌شود.

 پردیس سینمایی ساری قرار است در محل ساختمان سابق سینما ایران ساخته شود.

ضرورت مشارکت شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی

مدیر حوزه هنری مازندران ساخت مجتمع‌های سینمایی را یک اقدام مهم فرهنگی و اجتماعی بیان کرد و افزود: درست است که حوزه هنری در وظایف و مسئولیت‌های خود ساخت زیرساخت‌های سینمایی را نیز تعریف کرده و تلاش زیادی در این زمینه می‌کند. اما انتظار می‌رود که سایر دستگاه‌های اجرایی و به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه همکاری کافی را با حوزه هنری داشته باشند. پردیس سینمایی ایران نیز با مشارکت و همراهی شهرداری ساری، پیگیری‌های مجدانه استاندار مازندران و فرمانداری ساری و مساعدت سایر مسئولان به مرحله اجرا رسیده و برای تکمیل آن در موعد مقرر استمرار این همکاری‌ها ضروری است.

سینما ایران سال ۱۳۳۸ توسط ابوالفضل ظاهری خامنه و رضا نشاگران تأسیس شد و با اکران فیلم طوفان به بهره‌برداری رسید. همسایگی این سینما با پادگان سابق نیروی زمینی ارتش که تا سال ۱۳۹۴ در محل کنونی بوستان ولایت قرار داشت سبب شده بود که علاوه بر حضور شهروندان مرکز استان، این سینما یکی از پاتوق‌های اصلی سربازان باشد. سال ۱۳۵۷ سینما برای مدتی تعطیل شد و مدتی بعد فعالیت آن از سر گرفته شد. سال ۱۳۷۶ سینما ایران به نفع ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) مصادره شد و سال ۱۳۷۸ در اختیار امور سینمایی حوزه هنری قرار گرفت. در نهایت نیز دی ماه ۱۳۸۵ به دلیل فرسودگی ساختمان و نداشتن امنیت برای تماشاگران به طور رسمی تعطیل شد.

مازندران در حال حاضر به استناد امارهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵ هزار و ۳۳۱ صندلی فعال دارد که در قالب سینماهای خصوصی، سینماهای زیر پوشش حوزه هنری و سالن‌های تجهیز شده متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پیش از شیوع کرونا اکران فیلم در آن‌ها انجام می‌شد.

سالن‌های سینمایی شقایق بابلسر، انقلاب بابل، جهان‌نما در چالوس، مجتمع آرامش رامسر و مجتمع اکسین آمل سینماهای خصوصی مازندران هستند. چهار سینمای شقایق نوشهر، بهمن آمل، بهمن بهشهر و سپهر ساری مجموعا با ۶ سالن سینما نیز زیر پوشش حوزه هنری مازندران فعالیت می‌کنند.

سینما کانون در ساری متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینما هنر و تجربه در بابل زیر نظر مرکز گسترش سینمای تجربی کشور و مجتمع فرهنگی هنری حر قائمشهر متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از دیگر زیرساخت‌های فعال سینمایی مازندران هستند.