گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «دانه‌های قرمز برف» زندگی مردی روستایی است که به خاطر نگهداری یک فرد سیاسی، ۴۰ سال از روستایش خارج نشده است. داود محمدآبادی، زهره مرادزاده، هادی آذرنگ، هوشنگ کاشیلو، مرجان شاکری، محمد سلطانی، سامان سمایونی، امیرطاها پناهی، علیرضا قطب، اویس پریشان، ریحانه رمضانی، ،سهیلا حسنی، مهدی طاعتی، بازیگران این فیلم هستند.

رضا حسن‌زاده نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «دانه‌های قرمز برف» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی ساخت این فیلم بیان کرد: از آنجایی که عادت دارم برای ساخت فیلم کوتاه، همزمان دو پروژه را با هم تولید کنم، تا هم کار خوب باشد و هم مقرون به صرفه، بنا بود در این پروژه نیز دو فیلم کوتاه «آن سوی مه» و «سیگار بهمن» را بسازم که در مرحله پیش تولید با مدیر فیلمبرداری وقتی صحبت می‌کردم پیشنهاد داد که این فیلم را تبدیل به یک اثر بلند سینمایی کنم و چون قصه‌ها با هم مرتبط بودند و خودم هم نویسنده بودم، ‌توانستم دو موضوع را به خط موازی دراماتیک برسانم و این اتفاق افتاد و تبدیل به قصه «دانه‌های قرمز برف» شد.

او درباره ویژگی‌های این کار توضیح داد: برای ساخت این فیلم ما نیاز شدید به برف داشتیم و تنها شهر زنجان بود که این شرایط را در آن زمان داشت. ما این فیلم را در اوج کرونا ساختیم در زمانی که  ترس عجیبی در جامعه ایجاد شده بود  و باید در دمای منفی 16-17 درجه کار  ساخته می‌شد، عملا در روستا کار کردن در این شرایط بسیار سخت و دشوار بود. شخصیت عنایت مردی است که 40 سال یک آدم سیاسی را در خانه خود نگه داشته و از محدوده روستا بیرون نیامده است، بنابراین به لحاظ محیطی نیاز به لوکیشن‌هایی داشتم  که در سینمای ایران  این روزها کمی فراموش شده و در دهه 70 بیشتر دیده می‌شد. من متاثر از  سینمای کارگردانانی چون کیارستمی، نادری و مخملباف هستم و تلاش کردم سینمای آن‌ها را با هم تلفیق کرده  و با ساختار جدید و آوانگاردتر از آنها کارم را تولید کنم، فضای کارها و اجرای این سبک کار  به شکل اکسپری منتال در محتوای سینمای ایران کار بسیار سختی است.

دانه های قرمز برف

این کارگردان همچنین درباره چگونگی شکل گیری ایده این فیلم گفت: در اتاق فکر خودمان یکی از دوستان خاطره‌ای تعریف کرد و این خاطره تبدیل به جرقه‌ای در ذهن من شد که اگر روزی  قرار باشد که براثر یک اتفاق سال‌ها در خانه بمانم چه اتفاقی برای من رخ می‌دهد و دنیای من چگونه خواهد بود. شروع به نوشتن کردم و به طرح اصلی رسیدم. داستان« سیگار بهمن»، «آن سوی مه»  و «دانه‌های قرمز برف» نوشته شد که در نهایت طرح «آن سوی مه» حذف شد و دو داستان بعدی نیز با هم تلفیق شدند و به این داستان رسیدم.

حسن زاده درباره انتخاب بازیگران کار اظهار کرد: برای انتخاب بازیگر زن این فیلم فراخوانی اعلام کردیم و از میان 35 بازیگر، 25 نفر به مرحله بعدی رسیدند، در مرحله بعد خواستم تا بازیگران یکی از سکانس‌های فیلم را اتود بزنند که زهره مرادزاده در جنگل ابر شاهرود این اتود را زد و در حال و هوای مه آلود جنگل کار کرد که برای من جالب بود، اما کار به مرحله سوم انتخاب رسید و از این میان هشت نفر انتخاب شدند که در نهایت در مرحله نهایی خود این هشت نفر به این نتیجه رسیدند که زهره مرادزاده باید انتخاب شود. داود محمدآبادی را نیز به دلیل فیزیکی که داشت انتخاب کردم.

کارگردان «دانه‌های قرمز برف» در ادامه به نحوه بازیگردانی اشاره کرد و گفت: دورخوانی و تمرین داشتیم، اما بیشترین اتفاق برای یک فیلم در پیش تولید آن رقم می‌خورد و اگر این بخش خوب پیش برود ضعف‌ها بیرون می‌آید و در هنگام فیلمبرداری دیگر به مشکل برنخواهیم خورد. در تمرینات آنچه من می‌خواستم تمرین می‌شد در حالی که بازیگر اطلاعی از آن و چرایی‌اش نداشت.  برای بازی عمدتا من 80 درصد  آن چیزی را که می‌خواهم از بازیگر می‌گیرم و 20 درصد هم به توانایی آن بازیگر بر می‌گردد. برای من مهم است که آنچه می‌خواهم را بازیگر انجام دهد که گاهی نیز در هنگام ضبط به مشکل برخوردیم، چرا که بازیگر فکر می‌کرد آنچه من می‌خواهم آن حسی را که باید ندارد. اما در نهایت تداومی که من در بازیگری طراحی کرده بودم برای خود بازیگر در نسخه نهایی نیز جالب بود و شگفت زده شد، چرا که من به عنوان کارگردان کلیت کار را می‌بینم و بازیگر صرفا لحظه‌ای که خودش در آن حضور دارد. در واقع بازیگر تک بعدی کار می‌کند و این کارگردان است که تمامی ابعاد کار را در نظر می‌گیرد.

او در درباره سایر فعالیت‌های خود بیان کرد: در پیش تولید فیلم جدیدم « پنج و 26 دقیقه برای زندگی» هستم که بر اساس یک داستان واقعی است و تا آخر خرداد یا تیر  کلید خواهم زد.

حسن‌زاده در خاتمه گفت: ساخت فیلم خوب بسیار کم شده و نمی‌دانم دلیل این اتفاق چیست اما امیدوارم کرونا به زودی از بین برود و بتوانیم دوباره به سالن‌های سینما برگردیم و در سلامت زندگی کنیم.