گروه تجسمی هنرآنلاین: آذر انورحسینی، مدیر گالری آذرنور در شهر مشهد است. انورحسینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره سابقه فعالیت این گالری گفت: من رشته نقاشی را تا مقطع فوق‌لیسانس در تهران آموختم و پس از آن به مشهد آمدم و به تدریس در دانشگاه‌ و آموزشگاه پرداختم. پس از مدتی به فکر افتادم که نگارخانه‌ای برای نمایش و فروش آثار هنرمندان شهرمان تأسیس کنم و سال ۹۲ گالری آذر نور افتتاح شد. فعالیت‌های خوبی در آن سال‌ها داشتیم و برگزاری ورکشاپ‌های متعدد و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت مشهد جزء فعالیت‌های ما بود.

 انور حسینی ادامه داد: فعالیت‌های این گالری بیشتر به لحاظ فرهنگی مؤثر بود، نه اقتصادی. زیرا در مشهد هنوز فروش آثار هنری جا نیفتاده و علاوه بر آن ذائقه مردم متفاوت از نوع آثاری بود که ما در نمایشگاه‌ها ارائه می‌کردیم.

 او با بیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی این گالری استانداردهایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نظر داشته است، گفت: نمی‌خواستیم کارهای کپی را به نمایش بگذاریم و اصرار داشتیم که هنرمندان باید کار اورجینال ارائه دهند. بیشتر بر خلاقیت و نوآوری کارها تاکید داشتیم با این حال عامه مردم که به گالری می‌آمدند نمی‌توانستند با هنر روز و آثار خلاقانه ارتباط برقرار کنند و متوجه این آثار نمی‌شدند. اما به هر حال باید این اتفاق می‌افتاد تا مردم به مرور با این کارها آشنا شوند. الان پس از گذشت چند سال می‌بینم که مخاطبان وقتی به دیدن آثار هنری می‌آیند و یا قصد خرید این آثار را دارند در پی کارهای نو هستند و شناخت بیشتری از آثار هنری پیدا کرده‌اند.

انور حسینی ادامه داد: هنرمندان تحصیل کرده‌ای که کارشان خوب بود در گالری ما نمایشگاه می‌گذاشتند اما در سال‌های اخیر شرایط به گونه‌ای شده است که این هنرمندان بیشتر ترجیح می‌دهند نمایشگاه‌های خود را در تهران برگزار کنند، زیرا به دنبال مخاطب بیشتر و فروش آثارشان هستند. این در حالی است که در مشهد به ندرت خریدار آثار هنری پیدا می‌شود و اگر هم مجموعه‌داری وجود داشته باشد همچنان با رویکردهای قدیمی آثاری را که مورد علاقه خودش است می‌خرد و مجموعه‌دار حرفه‌ای که شناخت درستی از هنر داشته باشد نداریم.

او درباره فضای هنری مشهد گفت: زمانی که گالری آذر نور را تاسیس کردیم تعداد محدودی گالری در مشهد وجود داشت، اما الان مجوزهای زیادی صادر شده و گالری‌های متعددی بدون استاندارد و داشتن اطلاعات لازم تأسیس شده‌اند. من عضو شورای نگارخانه داران اداره ارشاد مشهد هستم و بارها نکات مهمی را در این زمینه گوشزد کرده‌ام، اما این مسئله تاثیری نداشته و مجوزهای فراوانی صادر شده است. به نظر می‌رسد که مسئولین بیش از کیفیت به افزایش تعداد گالری‌ها توجه می‌کنند و بنابراین گالری‌هایی که در سال‌های اخیر تاسیس شده است که حرفه‌ای نیستند و هر نوع اثری را نمایش می‌دهند.

انور حسینی افزود: من همیشه عقیده داشتم که وزارت ارشاد و شهرداری باید از نگارخانه‌ها حمایت کنند تا هنرمندان دغدغه‌های کمتری برای نمایش آثار خود داشته باشند. نگارخانه نمی‌تواند متعهد باشد که حتماً آثار هنرمندان فروخته می‌شود و اگر از هنرمند ورودی دریافت نکند متضرر می‌شود. به عقیده من باید به گالری‌ها یارانه بدهند تا آن‌ها بتوانند بدون دریافت ورودیه برای هنرمندان نمایشگاه بگذارند. این اتفاق در ماهه‌ای آخر سال ۹۹ رخ داد و حمایتی از جانب شهرداری صورت گرفت که باعث شد پس از تعطیلات و کم رونقی گالری‌های مشهد به دلیل کرونا، آن‌ها بار دیگر فعال شوند و نمایشگاه‌های مختلف را برگزار کنند.