گروه سینمایی هنرآنلاین: گرچه داوری کردن درباره کیفیت سریال‌های رمضانی در پنجمین روز ماه مهمانی خدا هنوز زود است اما از شواهد و قرائن و مرور واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی چنین برمی‌آید که «احضار»، «بچه‌مهندس ۴»، «یاور» و «رعد و برق» برای جلب نظر مخاطبان تلویزیون راهی دراز و پرسنگلاخ پیش رو دارند و سخت بتوانند آنتن را از دو سریال تماشایی رضا عطاران بگیرند.

درست دقایقی پس از اذان مغرب و در شرایطی که مردم پای سفره افطار یا سجاده نماز نشسته‌اند، پخش همزمان «یاور» از شبکه سه و «متهم گریخت» از شبکه تماشا شروع می‌شود. در نبود سریال‌های طنز شاید برخی مردم دوست داشته باشند حدود ۴۵ دقیقه با سریال قدیمی و خاطره‌انگیز عطاران سرگرم باشند؛ مجموعه‌ای که ۱۶ سال پیش در ماه رمضان شبکه سه پخش شد و از آن پس بارها روی آنتن رفته است.

امسال شبکه سه آنتن رمضانی خود را به کارگردانی سپرده است که با «ستایش» نشان داده بود شیوه‌های جلب نظر تماشاگران تلویزیون را بلد است. با این حال، «یاور» سعید سلطانی در این سه چهار قسمت اول چنگی به دل نزده و با واکنش‌های منفی مردم کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. حضور داریوش ارجمند با شمایل آشنای حشکت فردوس هم نتوانسته یخ سریال را بکشند.

از سوی دیگر، پخش «بچه‌مهندس ۴» در شبکه دو با «ترش و شیرین» در شبکه آی‌فیلم همزمان شده تا تقریبا دو ساعت پس از افطار دربست در اختیار عطاران باشد. ضمن اینکه فصل چهارم «بچه‌مهندس» با عوض شدن بازیگر اصلی و افزودن شخصیت‌های تازه هنوز راه نیفتاده و گره‌هایی هم که در سریال افتاده، چندان قوی نیست که بتواند تماشاگر را پای گیرنده میخکوب کند.

«ترش و شیرین» که سریال شبکه سه در نوروز ۸۶ بود، پس از حدود ۱۴ سال در حالی که ماه رمضان در نزدیک‌ترین فاصله به نوروز قرار دارد حال و هوای آن سال‌ها را دوباره زنده کرده است؛ زمانی که می‌شد با دو سه میلیون خودرو لیزینگی خرید و با هزار یا دو هزار تومان یک شیشه ترشی گرفت. ناگفته پیداست که در رقابت میان «بچه‌مهندس ۴» و «ترش و شیرین» کدام می‌تواند برنده باشد.

Motaham

درباره سریال رمضانی «احضار» که حوالی ساعت ۲۲ از شبکه یک پخش می‌شود، فراوان می‌توان نوشت اما بازی ناپخته بازیگران جوان در سه چهار قسمت اول، داستان نچسب، رویدادها و دیالوگ‌های گل‌درشت و البته فضای به شدت ساختگی چنان تصویری از «احضار» علیرضا افخمی ارائه داده که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکدست علیه خود کرده است.

شبکه پنج هم که آنتن رمضانی خود را به یک افخمی دیگر از نوع بهروز سپرده، در همین آغاز کار دو مورد خلف وعده داشته است؛ آغاز پخش با یک شب تاخیر (قسمت اول در دومین شب رمضان) و نرسیدن قسمت دوم به آنتن در شب سوم به دلیل به وجود آمدن مشکل فنی. پس نوشتن از «رعد و برق» را به زمانی وامی‌گذاریم که چند قسمت آن به آنتن رسیده باشد.

در حالی که تا همین یکی دو سال گذشته بسیاری از فیلمسازان، تهیه‌کننده‌ها، مدیران شبکه‌ها و خیلی‌های دیگر تمام تلاش خود را برای به دست آوردن آنتن نوروز و رمضان به کار می‌گرفتند، با نزدیک شدن این دو مناسبت شمسی و قمری به هم بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها به هم ریخته است. با ارزیابی سریال‌های نوروزی و رمضانی دو سال اخیر، شاید وقت آن رسیده باشد تلویزیون پیش از آنکه دیر شود یک خانه‌تکانی اساسی در برآوردهایش کند و تماشاگرانش را به پلتفرم‌ها حواله ندهد.