گروه تجسمی هنرآنلاین: الهه جواهری مدیر گالری الهه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایشگاه «شهر، زنان و حق شهروندی» که در گالری الهه برگزار خواهد شد گفت: ما در این رویداد به مشکلات جامعه و مسائلی که افراد مختلف شهر درگیر آن هستند می‌پردازیم. دوره نخست آن با موضوع «شهر، کم‌توانان و حق شهروندی» سال ۹۸ در موسسه ماه مهر برگزار شد و به موضوع افراد کم‌توان و مشکلات آن‌ها در شهر اختصاص داشت. ما در شهری زندگی می‌کنیم که افراد زیادی در آن دچار محدودیت‌های حرکتی هستند، اما حقوق آن‌ها دیده نمی‌شود و امکانات لازم برای ایشان در شهرها وجود ندارد. در ادامه به قشرهای دیگری توجه داریم که هر کدام در شهر با کمبودهای مختلف مواجه هستند و حق شهروندی آن‌ها به جا نمی‌آید.

جواهری افزود: تمرکز این فراخوان بر یک ایده و مفهوم کلی است که بر اساس نگرش هنرمندان به موضوع حق شهروندی و درباره زنان در محیط شهری معاصر است. هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی مانند نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی، تصویرسازی و... آثاری را ارائه کردند و از هر هنرمند ۳ تا ۱۵ اثر به دست ما رسید.

او با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۵۰ هنرمند در این فراخوان شرکت داشتند، گفت: بیشترین توجه ما بر این بوده که آثار هم از لحاظ کیفیت بصری و اجرایی قابل قبول باشند و هم مفهوم فراخوان تا حدی در آثار دیده شود. در نهایت بیش از ۲۰ اثر در مدیاهای مختلف برای نمایشگاه انتخاب شده است. تعداد اندک آثار به دلیل این است که می‌خواستیم در چینش آثار تراکمی وجود نداشته باشد و کارها به خوبی دیده شود.

جواهری ادامه داد: کیوریتوری این نمایشگاه را آناهیتا عناصری بر عهده دارد و ستاره حیدرزاده نیز گرداننده نمایشگاه است. آثار توسط کارشناسان هنری گالری بررسی شدند و مرحله اول داوری بر اساس تصویر و استیتمنت هنرمندان انجام شد و در مرحله دوم آثار از نزدیک بررسی شد. هر کدام از هنرمندان از زاویه نگاه خود به بیان موضوع پرداخته و تفاوت نگاه‌ها، در عین ارتباط کلی موضوع در آثار دیده می‌شود. در این آثار شهر به عنوان یک بستر اجتماعی برای قشر بزرگ زنان در نظر گرفته شده و هر هنرمند با توجه به تجربه زیسته و جهان‌بینی خود، آن‌ها را از جنبه‌های فردی یا اجتماعی نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه قرار بود این نمایشگاه اوایل سال ۹۹ برگزار شود، ادامه داد: در طول سال گذشته با توجه به اینکه حساسیت زیادی درباره سلامتی هنرمندان و مخاطبین داشتم، گالری الهه کاملا تعطیل بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با نمایشگاه «شهر، زنان و حق شهروندی» آغاز کنیم، اما متاسفانه بار دیگر شرایط بسیار حساس شده است و نمی‌توانیم در حال حاضر نمایشگاه را برگزار کنیم. امیدوارم در صورت مناسب بودن شرایط پس از ماه رمضان این نمایشگاه برگزار شود.

جواهری ادامه داد: ما همه نمایشگاه‌های سال ۹۹ را به زمانی موکول کرده بودیم که شرایط مناسب شود، اما این اتفاق رخ نداد. هنرمندان زیادی از گالری وقت نمایشگاه گرفته بودند اما احساس کردیم که در چنین شرایطی اگر نمایشگاهی برگزار شود بازدیدکننده زیادی نخواهد داشت و زحمات آن‌ها به هدر می‌رود. با تعطیل شدن گالری همه برنامه‌های سال ۹۹ به سال ۱۴۰۰ موکول شد، با وجود این همچنان با شرایط دشواری مواجه هستیم و مشخص نیست که چه زمانی امکان برگزاری نمایشگاه‌های موفق فراهم شود.

او درباره تأثیرات کرونا بر هنرمندان گفت: بسیاری از مردم از شیوع کرونا آسیب دیدند و قشر هنرمند نیز مانند سایر افراد دچار صدمه زیادی شدند. البته بعضی از گالری‌ها در طول سال گذشته فعال بودند اما آن‌ها نیز نتوانستند مانند سال‌های گذشته فعالیت زیادی داشته باشند. رعایت پروتکل‌ها، کم شدن تعداد بازدیدکنندگان و... در همه گالری‌ها وجود داشت و این مسئله بر روی نمایشگاه‌ها و فروش آثار هنری تأثیر زیادی داشت. در این شرایط تعدادی از گالری‌ها نمایشگاه‌های مجازی برگزار کردند که شاید تعدادی از آن‌ها موفق بود، اما نمی‌توان تنها به این کارها اکتفا کرد. حتی تعداد نمایشگاه‌های مجازی هیچ‌وقت به اندازه تعداد نمایشگاه‌های حقیقی گالری‌ها در طول سال نرسید.

جواهری افزود: اگرچه گالری الهه با مجموعه‌داران در ارتباط بود و فروش آثار هنری را ادامه داد، اما مهم‌ترین هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌ها دیده شدن اثر هنری و معرفی هنرمند در جامعه هنری است. وضعیتی که سال گذشته پیش آمد باعث شد ارتباط هنرمندان با مخاطبان قطع شود و این مسئله بسیار ناراحت کننده است.