به گزارش هنرآنلاین، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه ابتدا به منزل استاد طاها بهبهانی هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی رفتند.

 طاها بهبهانی هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی با ابراز خوشحالی از این دیدار با اشاره به اهمیت پرداختن به طراحی و ایجاد هویت شهری گفت: ضرورت دارد با هنر طراحی بتوانیم هویت تازه‌ای به شهر تهران بدهیم.

این هنرمند پیشکسوت همچنین گفت: متأسفانه مسئله هویت شهر تهران هنوز حل‌نشده باقی‌مانده است. اما وضع آشفته چیدمان شهری و بی‌هویتی شهر تهران بالاخره باید حل شود. فعالیت‌های زیادی در این زمینه می‌توان انجام داد. تهران متاسفانه هیچ هویتی ندارد و این اتفاق شایسته‌ای نیست.

در ادامه سید مجتبی حسینی بیان کرد: انسان‌ها معمولا مدینه‌ساز یا مدنیت‌پرور هستند. از بدو تولد در هرکدام از ما یکی از این دو صفت پررنگ‌تر است و در طول تحصیل و اکتساب در ما قوت پیدا می‌کند و مشخص می‌شود که مدینه‌ساز هستیم یا مدنیت‌پرور.

حسینی ادامه داد: مدینه‌سازها به محدودیت عمر انسان توجه کرده‌اند و می‌کوشند تا با ساخت اثر و بنایی نام و یادی از خود برجای بگذارند اما مدنیت‌پرورها با محدودیت عمر انسان و میرایی زمان کاری ندارند. آن‌ها خود انسان برای آن‌ها مهم است و آن را سرمایه می‌دانند. باید میان مدینه‌سازی و مدنیت‌پروری اعتدالی ایجاد شود. می‌توان از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت و توانمندی هنری آن‌ها استفاده کرد و این کار را می‌توان از  زادگاه هنرمندان آغاز کرد. این اقدام از مسئولیت‌های موسسه هنرمندان پیشکسوت محسوب می‌شود که با کمک شهرداری‌های شهرها این ظرفیت‌ها به نمایش درآید.

طاها بهبهانی از همان کودکی نقاشی را نزد پدر آموخت و آن را ادامه داد. پس از پایان تحصیل در رشته طراحی صحنه برای تئاتر، سینما و تلویزیون در پاریس و سالزبورگ به تحقیق و پژوهش در زمینه کارگردانی تئاتر ماریونت پرداخت. بهبهانی نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه، کارگردان تلویزیون، تئاتر و مدرس است که بیش از ۲۸ سال سابقه تدریس دارد. او قریب به ۴۰ سال است به"پرندگان" روی بوم نقاشی و فلزات مجسمه‌ها جان می‌بخشد، همواره در آثارش بنیان‌های فکری عرفانی و نیز خط مشی فلسفی خاص خود را پی گرفته است. هم‌چنین یکی از اعضای هیئت‌مدیره اجرایی کمیته ملی هنرهای خلاق ایران وابسته به یونسکو و عضو هیئت داوری در تعدادی از نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده است.

در پایان این دیدار لوحی به رسم یادبود به استاد بهبهانی تقدیم شد.

دیدار با خالق آواز «سحرگهان»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در ادامه به دیدار استاد قاسم رفعتی رفتند که در این دیدار احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشت. استاد قاسم رفعتی در این دیدار خاطرات و مطالبی را بیان کرد.

استاد قاسم رفعتی، خواننده و ردیف دان در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در تهران متولد شد. در دوازده سالگی شروع به خواندن و فراگیری علم موسیقی نزد مسعود حسنخانی کرد و بعد از آن برای گسترش آگاهی‌های خود در زمینه آواز سنتی و ردیف آوازی به محضر استاد محمود کریمی معلم و مربی آواز رفت. استاد قطعات بسیاری خوانده که سازنده آن‌ها هنرمندانی چون حسین یوسف‌زمانی، حسن یوسف‌زمانی، مهیار فیروزبخت، حسین فرهادپور و محمد عبدالصمدی بوده‌اند.

آواز «سحرگهان»  که در نغمه اصفهان خوانده شده، ‌از جمله درخشان‌ترین آوازهای سال‌های اخیر به شمار می‌رود و به نوعی آن را از شاخص‌ترین آثار ‌آوازی استاد رفعتی می‌دانند.

در پایان این دیدار لوحی به رسم یادبود به استاد رفعتی تقدیم شد. این سلسله دیدارها در راستای تکریم هنرمندان و جویا شدن از احوال ایشان انجام می‌شود.