به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سمیرا خسروی در مورد خریدهای نسخ خطی کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ گفت: کتابخانه ملی در این سال ۲۲۶ نسخه خطی خریداری کرد که نسبت به سال ۹۸ که ۱۸۰ نسخه خطی خریداری شده بود، شاهد رشد خرید نسخ خطی بودیم.

او در تشریح مهم‌ترین خرید این نسخ خطی بیان کرد: نسخه خطی «مثنوی» کتابت‌ شده سال ۹۷۷ هجری قمری به همراه نسخه خطی «مفاتیح الاعجاز - شرح گلشن راز» و نسخه خطی «برهان قاطع» از نفیس‌ترین نسخ خطی خریداری‌شده سال گذشته است. همچنین در روزهای پایانی سال ۹۹ نسخه خطی دیوان حافظ بسیار ارزشمند خریده شد.

خسروی در تشریح این نسخه خطی نفیس اظهار کرد: این دیوان حافظ یک نسخه خطی سلطنتی به خط عیشی در سده دهم هجری و با تصاویر مینیاتور و مزین به مهرهای سلطنتی است‌. کاغذ این دیوان از جنس کاغذ دولت‌آبادی است و به نثر نستعلیق عالی کتابت شده است. این نسخه خطی دیوان حافظ دارای یادداشت‌هایی از فرزند اکبرشاه است. نکته حائز اهمیت در این نسخه خطی آنکه قرائت این دیوان با قرائت‌های دیگر دیوان‌های مشهور حافظ متفاوت است.

رئیس گروه فراهم‌آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان خاطرنشان کرد: خرید نسخ خطی از سوی کتابخانه ملی در راستای حفظ آثار فرهنگی ایرانی اسلامی و غنابخشی به گنجینه مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که زمینه تحقیق را برای پژوهشگران و محققان فراهم می‌کند.