گروه سینمایی هنرآنلاین: در حالی که در نظرسنجی مشترک دو رسانه آنلاین سینمادیلی و فیلم نیوز، هدیه تهرانی برای بازی در سریال «هم‌گناه» بهترین بازیگر زن در سالی که گذشت انتخاب شد (اینجا)، سعید آقاخانی با رای ۶۰ هزار نفر برای بازی در سریال «نون خ» به عنوان بهترین بازیگر مرد سال ۹۹ انتخاب شد.

در نظرسنجی انتخاب بهترین بازیگر مرد سریال‌های سال ۹۹ از بین ده نامزد از مجموع نزدیک ۶۰ هزار رای سعید آقاخانی برای بازی در سریال «نون خ۲» با ۲۲ درصد آرا در صدر این نظرسنجی قرار گرفت. پژمان جمشیدی برای بازی در «زیرخاکی» با ۱۹ درصد آرا در رتبه دوم و پدرام شریفی برای بازی در «هم‌گناه» با ۱۶ درصد آرا در رتبه سوم این نظرسنجی ایستاد.

به همین بهانه نگاهی به کارنامه بازیگری آقاخانی داریم که بیش از سه دهه است در تلویزیون و سینمای ایران حضوری فعال دارد.

سعید آقاخانی

سعید آقاخانی سال 1350 در شهرستان بیجار استان کردستان متولد شد. در دهه 70 برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر به تهران آمد و در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در زمان تحصیل با بازیگرانی چون مهران مدیری، ارژنگ امیرفضلی، داود اسدی،  رضا عطاران آشنا شد و این آشنایی منجر به تولید مجموعه«پرواز 57» به کارگردانی مهران مدیری  در سال 72 شد. پس از موفقیت این برنامه گروه تصمیم به ساخت «ساعت خوش» در سال 73 گرفت و سال بعد با برنامه «سال خوش» این اقبال ادامه یافت.

آقاخانی یک سال بعد «خانه به خانه» را با کیانوش عیاری کار کرد و پس از آن در «سلام، سلام» حضور یافت. سال 76 برای این بازیگر سال پرکاری بود او در سه سریال «همه فرزندان من»، «گالری 9» و «جادوی مهتاب» به ایفای نقش پرداخت. حالا او تبدیل به چهره‌ای شناخته شده در تلویزیون و میان مخاطبان شده است، بنابراین داود موثقی به سراغ او آمد تا در فیلم سینمایی «کلید ازدواج» به ایفای نقش بپردازد.

این حضور چندان باب میل آقاخانی نبود، بنابراین بار دیگر به خانه خود تلویزیون بازگشت و در مجموعه‌های «مجتمع مسکونی فرخ و فرج»، «چشم به راه»، «کاشانه»، «داستان یک شهر» حضور یافت تا دهه 70 را با خاطره‌ای خوش به پایان برساند. او دهه 80 را با ادامه حضور در «داستان یک شهر» آغاز کرد، پس از آن در «خانه آرزوها» و «پلیس آسمانی» حضور یافت و با « قصه‌های شبانه» وارد فضای کارگردانی شد.

در همان سال 81 پس از این تجربه با پریسا بخت‌آور «پشت کنکوری‌ها» را کار کرد به نحوی که دو سال بعد بار دیگر در «من یک مستاجرم» این همکاری تکرار شد و پس از آن به عنوان طراح فیلمنامه «خانه به دوش» را با رضا عطاران کار کرد. در پی این همکاری یک سال بعد « متهم گریخت» رقم خورد و آقاخانی نه تنها در این سریال بازی کرد، بلکه در مقام نویسنده فیلمنامه آن را نوشت. او در نیمه این دهه سریال «روزگار خوش حبیب آقا» را نوشت، اما این بار به شکل مشترک با مهدی مظلومی در مقام کارگردان ایستاد و همزمان «زندگی به شرط خنده» را با مظلومی در مقام بازیگردان کار کرد.

آقاخانی حالا تجربه بازیگردانی را نیز در کارنامه خود دارد، بنابراین سیروس مقدم برای «پیامک از دیار باقی» به سراغ او می‌آید تا این همکاری آغاز شود. او پس از دو سال دوری از آنتن با «ماجراهای تقی خان» به کارگردانی مرضیه محبوب به تلویزیون بازگشت و تصویرش روی آنتن رفت. در همین سال «کمربندها را ببندیم» را بازی کرد و دوسال بعد سال 88 با کارگردانی «عید امسال» در مقام کارگردان به تلویزیون آمد. او که نزدیک به یک دهه از سینما دور بود در «بعدازظهر سگی سگی» ساخته مصطفی کیایی به پرده نقره‌ای بازگشت و در سال  89 در دو فیلم «پیتزا مخلوط» و «هرچی خدا بخواد» حضور یافت.

سعید آقاخانی

از  آنجایی که آغاز حضور آقاخانی در عرصه تصویر در قالب نقش‌های کمدی و طنز بود، او این مسیر را ادامه داد و دهه 90 را با «ضدگلوله» آغاز کرد.

آقا خانی از اواخر دهه 80 بیشتر در قالب کارگردان ایفای نقش کرد. او از سال 89 سریال‌های «زن بابا»،«خوش نشین‌ها»،« راه دررو» را ساخت پس از آن در «دانی و من3» به کارگردانی ارژنگ امیرفضلی ایفای نقش کرد و بار دیگر با «نقطه سرخط»، «دزد و پلیس»،«خروس»،«روزهای بد به در» به کارگردانی بازگشت. هراندازه که آقاخانی در عرصه تلویزیون به خلق موقعیت‌های  کمدی علاقمندی نشان داد، در سینما به دنبال نقش‌های جدی بود تا حدی که در «لامپ 100»،« من دیه گو مارادونا هستم»،« خداحافظی طولانی»،« اروند»،«آباجان»،«یک کیلو و بیست و یک گرم»،« پیلوت»،« کامیون»،« بنفشه افریقایی»،« حمال طلا» در نقش‌هایی کاملا جدی به ایفای نقش  پرداخت و برای بازی در فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن در سال 93 از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

سعید آقاخانی

آقاخانی حالا تبدیل به چهره‌ای شناخته شده در سینما و تلویزیون ایران شده است. او صاحب سبک است و مخاطبانش سبک کاری او را می‌شناسند. آقاخانی در اواخر دهه 90 در سینما با فیلم‌های «رحمان 1400»،« قسم»،«ماهی و برکه»،« زنبور کارگر»،« خون شد» به سینماها آمد وبا «نون خ» به قاب تلویزیون بازگشت. سریالی که آقاخانی آن را کارگردانی و بازی کرد و برای نخستین بار ادای دین به مردم خطه کردستان در سیمای ایران به درستی رقم خورد. سریالی که در سه فصل ساخته شد و با کمدی که از جنس آثار آقاخانی است توانست با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.

او که این روزها با فیلم سینمایی «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، چهره‌اش بر پرده نقره‌ای سینما نقش بسته است و با سریال «نون خ» در قاب جادویی تلویزیون حضور دارد، پس از تعطیلات عید 1400سریال «شاخ آفریقا» را با حضور پژمان جمشیدی و هومن سیدی برای شبکه نمایش خانگی تولید خواهد کرد.