گروه سینمایی هنرآنلاین: در نظرسنجی مشترک دو رسانه آنلاین سینمادیلی و فیلم نیوز که به انتخاب بهترین بازیگر زن سینما در سالی که گذشت اختصاص داشت و ۳۶ هزار نفر در آن شرکت کردند، هدیه تهرانی برای بازی در سریال «همگناه» رتبه اول را به دست آورد. در این نظرسنجی هدیه تهرانی با ۲۸ درصد آرا در مقام نخست قرار گرفت، ژاله صامتی برای بازی در «زیرخاکی» با ۱۹ درصد آرا در رتبه دوم و نسرین نصرتی برای بازی در «پایتخت۶» با ۱۲ درصد آرا در رتبه سوم این نظرسنجی ایستاد.

به همین بهانه نگاهی به کارنامه بازیگری تهرانی داریم که بیش از سه دهه است در سینمای ایران حضوری فعال دارد. بازیگری که  مهم‌ترین ویژگی بازی‌هایش ارائه ظاهری سرد و خنثی است که توانسته آن را در قالب نقش زن‌های با صلابت و استوار به خوبی به نمایش بگذارد.

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی متولد سال ۱۳۵۱ در تهران است، شروع بازی برای هدیه تهرانی با خوش شانسی همراه نبود، او نخستین بار  در دهه ۷۰ برای بازی در فیلم سینمایی «روز واقعه» انتخاب شد، اما موفق به حضور در آن نشد و جای خود را به لادن مستوفی داد. در گام بعدی برای بازی در«بودن یا نبودن» کیانوش عیاری نامزد حضور شد اما در نهایت عسل بدیعی به جای او نقش آفرینی کرد تا این که بالاخره این طلسم با فیلم «سلطان» ساخته مسعود کیمیایی شکست و او وارد سینمای حرفه‌ای شد.

تهرانی در سال ۷۶ فیلم «غریبانه» ساخته احمد امینی را بازی کرد و سال ۷۷ را با سه فیلم «شوکران» بهروز افخمی، «سیاوش» سامان مقدم و «قرمز» فریدون جیرانی پشت سرگذاشت.  تا برای بازی در فیلم «شوکران» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از چهارمین دوره جشن حافظ دریافت کند، او برای این فیلم جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران  را نیز از آن خود کرد تا مجموعه جوایزش را کامل کند، هرچند نامزد تندیس زرین  چهارمین جشن خانه سینما شد، اما به جایزه دست نیافت تا این که با حضور در فیلم «قرمز» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

تهرانی که حالا تبدیل به بازیگر شناخته شده سینمای ایران شده است، دهه ۷۰ را با حضور در فیلم‌هایی چون «دست‌های آلوده»، «پارتی»، «آبی»، «چتری برای دو نفر» به پایان رساند، فیلم‌هایی که برای او اتفاق چندانی را رقم نزدند.

هدیه تهرانی

اما تهرانی دهه ۸۰ را جور دیگری آغاز کرد، او سال ۸۰ با فیلم‌های «زمانه»، «کاغذ بی‌خط»، «خانه‌ای روی آب» بار دیگر خوش درخشید و در ششمین جشن حافظ برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی شد.

بازیگر  پرکاری که حالا از حضورش در سینما نزدیک به یک دهه می‌گذرد، در این دهه گزیده کار شد، او که در سال در چند فیلم به ایفای نقش می‌پرداخت و اغلب نیز سینمای گیشه از آن او بود، حالا تبدیل به ستاره شناخته شده سینما شده است و نسبت به گذشته گزیده‌کار‌تر دست به انتخاب می‌زند و از اوایل این دهه در آثاری چون «آبادان»، «دنیا»، «دختر ایرونی»، «دوئل»، «جایی برای زندگی»، «شبانه»، «یک بوس کوچولو»، «چهارشنبه‌سوری»، «نیوه مانگ»، «نسل جادویی»، «هر کس سینمای خودش»، «شیرین»، «فرزند صبح»، «تهران ۱۵۰۰» و «هفت دقیقه تا پاییز» به ایفای نقش می‌پردازد. فیلم‌هایی که بازی‌های متفاوتی از او دیده شد و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در «چهارشنبه سوری» ساخته اصغرفرهادی از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بار دیگر از آن این بازیگر کرد. او همچنین تندیس زرین دهمین جشن خانه سینما را نیز برای این فیلم از آن خود کرد.  تهرانی علاوه بر این برای حضور در«چهارشنبه سوری» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره پوسان کره جنوبی شد و برای «هفت دقیقه تا پاییز» نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

هدیه تهرانی

ستاره زن سینمای ایران که حالا نقش‌هایش نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده است، دهه 90 را با حضور در «پل چوبی» آغاز کرد و پس از آن با حضور در آثاری چون «یک روز دیگر»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «روز مبادا»، «آااادت نمی‌کنیم»، «دوئت»، «اسرافیل»، «پدیده» ادامه یافت و در نهایت به «بدون تاریخ بدون امضا»، «روزهای نارنجی»، «مسخره‌باز»، «سینما شهر قصه» و «بی‌همه‌چیز» ختم شد.

تهرانی برای بازی در فیلم «اسرافیل» در سال 95 بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، در ادامه در سال 97 برای بازی در «روزهای نارنجی» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره سینه ایران تورنتو شد و از دو جشنواره ایمجین ایندیا اسپانیا و مانهایم هایدلبرگ از سوی هیئت داوران مورد تقدیر قرار گرفت.

او در طی سال‌های فعالیتش هرگز در هیچ سریالی در تلویزیون حضور نیافت و تنها یک بار در نمایش «این تابستان فراموشت کردم» سال 91 به کارگردانی بهاره رهنما به عنوان صداپیشه حضور یافت.

هدیه تهرانی

تهرانی در سال 90 در فصل سوم سریال «قلب یخی»   به کارگردانی سامان مقدم برای شبکه نمایش خانگی ایفای نقش کرد  و برای دومین بار این تجربه را با سریال «همگناه» ساخته مصطفی کیایی تکرار کرد. سریالی که باعث شد هدیه تهرانی بار دیگر بدرخشد و بازی به یادماندنی از خود به یادگار بگذارد.

این ستاره سینمای ایران حالا نه تنها به واسطه آثارش، بلکه به واسطه کارهای خیر و عام‌المنفعه‌ای که برای طبیعت و حفظ محیط زیست، کمک به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی انجام داده است، چهره‌ای شناخته شده و دوست‌داشتنی است.