گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نویسنده نامدار ژاپنی که در سال‌های اخیر همواره از گزینه‌های بردن جایزه نوبل ادبیات بوده، در «اول شخص مفرد» هشت داستان کوتاه به شیوه اول شخص مفرد روایت کرده که هفت راوی آنها ناشناس هستند و فقط یک نفرشان نام دارد؛ هاروکی موراکامی. آخرین جمله آخرین داستان هم این است: «تو باید از خودت خجالت بکشی» که به نظر می‌رسد کلید درک و دریافت مضمون و فضای کتاب است.

راویان داستان‌های کوتاه موراکامی ۷۳ ساله در «اول شخص مفرد» مردان میانسال با علایق مشترک با نویسنده از جمله موسیقی جز و بیسبال هستند. او پیش‌تر اعتراف کرده بود دوست ندارد شخصیت‌های پیچیده خلق کند و در این کتاب تازه زنان داستان‌ها بسیار ساده‌تر و غیرشخصی‌تر از مردان به نظر می‌رسند. آنها پیش‌زمینه‌ای هستند تا شخصیت‌های مرد بتواند خود را بیابند یا شاید در این راه ناکام بمانند.

اول شخص مفرد هاروکی موراکامی

گرچه در برخی داستان‌ها جمله‌هایی چون «زندگی برای ما بیشتر ناکامی داشت تا پیروزی» به مذاق مخاطب خوش می‌آید اما با تکرار شدن مفاهیمی از جمله گذر زمان، پیر شدن، چیره شدن نادانسته‌ها بر دانایی‌ها و شبیه اینها، خواننده به تدریج به این نتیجه می‌رسد که تنها یک‌مرتبه خواندن کتاب کافی است و به احتمال زیاد کسی هوس نمی‌کند تا ترغیب نمی‌شود بیش از یک‌بار «اول شخص مفرد» را بخواند.

کتاب ۲۵۶ صفحه‌ای «اول شخص مفرد» نوشته هاروکی موراکامی با ترجمه فیلیپ گابریل (مترجم بیشتر آثار موراکامی) از سوی انتشارات کناف آمریکا – نیویورک روز ششم آوریل به بازار می‌آید و دو جلد برای نسخه‌های آمریکایی و اروپایی آن طراحی شده است.