گروه تجسمی هنرآنلاین: یافته‌های پژوهش سالانه آرت نیوزپیپر (روزنامه هنر) که در ۲۰ سال اخیر انجام شده معمولا نشان می‌دهد کدام موزه و گالری محبوب‌تر بوده یا بیش از دیگران در گوشه و کنار دنیا تماشاگر داشته است اما به لطف شیوع کرونا در یک سال اخیر، آمار و ارقام نشانگر کاهش شدید بازدیدکننده‌ها، افت خیره‌کننده درآمدها و بسته شدن ناگزیر موزه‌ها و گالری‌ها بوده است.

موزه لوور پاریس به سنت سال‌های گذشته پرتماشاگرترین موزه دنیا بوده و پیش از تعطیل شدن اجباری در فوریه ۲۰۲۰، هر روز تقریبا ۱۰ هزار تماشاگر داشته است. این آمار به لطف نمایشگاه لئوناردو داوینچی بوده است. مجموع تماشاگران لوور در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ میلیون نفر و ۷۲ درصد کمتر از یک سال پیش بود و درآمد آن هم حدود ۹۰ میلیون یورو کاهش یافت. به گفته آلیسن کول، سردبیر آرت نیوزپیپر در یک سال عادی بیش از ۹ میلیون نفر از تابلو مونا لیزا در لوور بازدید می‌کنند.

تیت مدرن در لندن دومین موزه و گالری پربازدید دنیا در سال ۲۰۲۰ بود و به لطف نمایشگاه اندی وارهول و چند هنرمند نامدار دیگر ۱.۴ میلیون تماشاگر داشت؛ ۷۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹. تیت مدرن در مجموع ۱۷۳ روز (حدود شش ماه) تعطیل بود و درآمدهایش هم ۵۶ میلیون پوند کم شد. تیت توانست موزه بریتانیا را به عنوان پرتماشاگرترین موزه انگلیس کنار بزند و دلیل آن هم روزهای تعطیلی بیشتر موزه بریتانیا نسبت به تیت بود.

موزه بریتانیا که در ۱۰ سال گذشته ۹ سال محبوب‌ترین موزه یا گالری بریتانیا بود، چهارمین موزه پرتماشاگر دنیا لقب گرفت. این موزه ۲۰۸ روز (نزدیک هفت ماه) تعطیل بود و تعداد تماشاگران و بازدیدکننده‌هایش با ۸۰ درصد کاهش به ۱.۳ میلیون نفر رسید. موزه واتیکان با ۸۱ درصد کاهش تماشاگر در دنیا سوم شد و رینا سوفیا در مادرید با فقط ۸۰ روز تعطیلی در جایگاه پنجم ایستاد. نشنال گالری با ۱۵۵ روز تعطیلی (هفتم) و موزه متروپولیتن نیویورک با ۲۰۲ روز تعطیلی (هشتم) دیگر پربازدیدهای دنیا بودند.

پرتماشاگرترین موزه آسیایی موزه هنرهای معاصر قرن ۲۱ ژاپن در کانازاوا بود که فقط ۶۶ روز تعطیل شد اما ۶۳ درصد تماشاگرانش را نسبت به سال ۲۰۱۹ از دست داد و رده نهم قرار گرفت.

۱۰۰ موزه و گالری برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا در مجموع ۴۱۰۰۰ روز تعطیل بودند و به اندازه ۱۱۲ سال تماشاگر و بازدیدکننده از دست دادند و صدها میلیون دلار ضرر کردند.