گروه سینمایی هنرآنلاین: حاتمی‌کیا که ۲۰ سال پیش «ارتفاع پست» را با فیلمنامه‌ای از اصغر فرهادی بر اساس داستان واقعی ربوده شدن یک هواپیما از نوع یاک ۴۰ در مسیر اهواز به بندرعباس ساخته بود، حدود یک سال پیش در نامه به رئیس قوه قضاییه پیشنهاد کرده بود چهار هواپیماربا بخشیده و آزاد شوند.

سرانجام آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا همزمان با نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) با درخواست حاتمی‌کیا در نامه ۳۱ فروردین ۹۹ موافقت کرد و به این ترتیب، خالد حردانی، رسول حردانی، فرهنگ‌ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری پس از نزدیک به ۲۱ سال آزاد شدند. این چهار نفر که در ۲۳ آذر ۷۹ کوشیدند پرواز اهواز - بندرعباس را بربایند، به اعدام و حبس ابد محکوم شده بودند.

حمید فرخ‌نژاد و لیلا حاتمی در فیلم ارتفاع پست
حمید فرخ‌نژاد و لیلا حاتمى در نمایى از «ارتفاع پست»

«ارتفاع پست» دوازدهمین فیلم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان است که در بیستمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را برد و در چند رشته از جمله بهترین بازیگر مرد (حمید فرخ‌نژاد)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گوهر خیراندیش، برنده دیپلم افتخار) و بهترین کارگردان نامزد دریافت جایزه شد.

البته در برخی منابع خبری عاملان اصلی هواپیماربایی سه نفر ذکر شده‌اند؛ خالد حردانی که به اعدام محکوم شد و فرهنگ و شهرام پورمنصوری که حکم حبس ابد گرفتند. همان زمان با دستور رئیس وقت قوه قضاییه اجرای حکم اعدام متوقف و به حبس ابد تبدیل شد و دو نفر دیگر هم به حبس‌های طولانی محکوم شدند.