گروه سینمایی هنرآنلاین: سینماهای ایران و جهان به واسطه ویروس کرونا،حالا یک سالی است که بسته هستند و گه گاهی چند روزی بواسطه شیب آرام شیوع کرونا باز می‌شوند و بار دیگر با شدت گرفتن و اوج این ویروس، بسته می‌شوند. سینماهای ایران این اتفاق تلخ را سال گذشته پشت سر گذاشت و امسال در حالی که به نظر می‌رسید شرایط اندکی بهتر شده است، سالن‌ها باز شدند.

در آخرین روزهای سال 99 در حالی که همه منتظر بودند تا ببینند کدام فیلم‌ها پذیرای این ریسک می‌شوند تا به اکران نوروز 1400 برسند، نام پنج فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش»،«تک خال»،«خورشید»،«لاله» و «خون شد» به عنوان فیلم‌های نوروزی اعلام شد که طی مدت 12 روز تنها موفق به فروش 3 میلیارد و 394 میلیون و 300 هزار ریال با 13 هزار و 893 مخاطب شدند.

این ارقام نشان می‌دهند که حال و روز سینما چندان خوشایند نیست، وضعیت سالن‌های سینمایی به دلیل ترس مخاطب از حضور در سالن بسته به دلیل شیوع کرونا، از یک سو، کم رنگ شدن عادت تماشای فیلم در سالن از سوی دیگر و همچنین افزایش قیمت بلیت باعث شد تا چندان خوب نباشد. همچنین عدم تبلیغات مناسب از سوی دیگر باعث شد تا مخاطب از باز بودن سالن‌های سینما اطلاع چندانی نداشته باشد  و این چرخه روز به روز قدرت خود را بیش از گذشته از دست بدهد.

سینمایی که امروز دچار یک رکود شده، به دلیل نارنجی شدن برخی شهرها طبق نظر ستاد ملی کرونا بار دیگر بسته شد و حال زنگ خطر سینمای ایران به گوش می‌رسد. هر چند بارها سینماگران اعلام کردند میزان خطر ابتلا به کرونا در سالن‌های سینما نسبت به مراکز خرید و رستوران‌ها بسیار کمتر است و درخواست‌های متعدد داشتند تا سازمان سینمایی پیگیر شود سالن‌های سینما از مشاغل درجه سه به درجه دو ارتقا یابند اما هنوز این اتفاق رخ نداده و همچنان سالن‌های سینما بسته می‌شوند.

این بسته بودن نه تنها به ضرر صاحبان آثار ، بلکه  سینماداران را نیز متضرر کرده و باید گفت هر روز بر میزان بیکاران این عرصه افزایش می‌یابد. اگر چه فیلم‌های بسیاری در صف اکران مانده و صاحبان آثار سرمایه‌های خود را خوابانده‌اند تا وضعیت کمی بهتر شود اما کوچ سینماگران به پلتفرم‌ها اتفاق خوشایندی را برای سینما رقم نمی‌زند و به نظر می‌رسد مدیران فرهنگی و سینمایی باید دست به کار شوند و فکری برای این معضل حیاتی سینمای ایران کنند تا جلوی مرگ تدریجی آن گرفته شود، وگر نه با این روند تا یکی دو سال آینده چیزی از سینما باقی نمی‌ماند.