گروه تجسمی هنرآنلاین: آیدین امدادیان مدیر گالری هور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در سال ۹۹ گفت: از ابتدای سال اعلام شد مشاغلی که با عموم مردم سر و کار دارند نمی‌توانند فعالیت کنند و گالری‌ها نیز مشمول این قانون می‌شدند. پس از آن هم مساله تغییر ساعت کاری گالری‌ها مطرح شد و ما احساس کردیم این مسئله باعث مشکلاتی در فعالیت گالری می‌شود و به همین دلیل برنامه‌های حضوری و عمومی گالری را لغو کردیم. با این حال با مخاطبان آثار هنری و خریداران به صورت خصوصی در ارتباط بودیم و آثار را برای آن‌ها به نمایش می‌گذاشتیم و با قرار قبلی می‌توانستند به گالری مراجعه کنند.

امدادیان افزود: شیوع کرونا در جنبه‌های مختلف زندگی همه ما تأثیر گذاشت اما بعضی از شغل‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند. در کشور ما هنر و آنچه به فرهنگ و هنر مربوط می‌شود معمولاً به عنوان اولویت زندگی شناخته نمی‌شود، زیرا مردم درگیر تأمین معیشت خود هستند. بنابراین مشاغل فرهنگی و هنری در این شرایط دشوار بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند.

او با بیان اینکه نسبت به سال‌های گذشته شرایط بسیار سخت‌تری داشتیم، افزود: ما در این دوران مخاطبانی که پیگیر نمایشگاه‌ها بودند را از دست دادیم. کسانی که شیفته هنر و پیگیر آثار هنرمندان بودند در یک سال گذشته نیز ارتباط خود را با گالری حفظ کردند اما مخاطب عام و کسانی که ممکن بود به صورت گذری و جدید وارد گالری شوند بسیار تحت تأثیر شرایط امسال قرار گرفتند و ارتباطشان با گالری کم شد.

او درباره اینکه گالری هور در این مدت به طور مستقل فعالیتی در فضای مجازی نداشته است، گفت: در فضای مجازی با برخی فروش‌های آنلاین و رویدادهای آنلاین مثل تیرآرت همکاری کردیم، اما خودمان فعالیت مستقلی نداشتیم. دلیل این مسئله آن است که فکر می‌کنم نوع کاری که ما ارائه می‌کنیم و مخاطبی که در گالری داریم کمی متفاوت است. در سال‌های گذشته فعالیت ما به‌گونه‌ای پیش رفت که اغلب هنرمندانی که با آن‌ها کار می‌کنیم هنرمندان پیشکسوت هستند که انتظارات متفاوتی دارند.

امدادیان افزود: در فضای مجازی هم اینستاگرام بیشتر از وب‌سایت تأثیرگذار است و گرچه ممکن بود هنرمندان برای نحوه نمایش اثرشان موضع‌گیری خاصی نداشته باشند، ولی ما احساس کردیم فضای مناسبی برای ارائه آثار آن‌ها وجود ندارد.

او ادامه داد: به نظر من فعالیت‌های آنلاین اگر برای معرفی هنر معاصر ما باشد قطعاً خوب است و رسانه‌ای است که در راستای فعالیت‌های گالری قرار می‌گیرد. اما اینکه فضای مجازی فقط به صورت بازار باشد فکر می‌کنم که نمی‌تواند چندان کمک‌کننده باشد یا جای خالی کمبود بازدیدکننده در دوران کرونا را پر کند.

 مدیر گالری هور افزود: یک نمایشگاه عمومی از آثار فرشید ملکی در پاییز برگزار کردیم و مدت زمان طولانی دو ماه را برای آن قرار دادیم تا مخاطبان بیشتری بتوانند از نمایشگاه بازدید کنند. اما در همین مدت هم با اوج‌گیری کرونا مواجه شدیم و در مقاطعی مجبور به تعطیلی نمایشگاه بودیم. این تجربه باعث شد که دیگر نمایشگاه حضوری نداشته باشیم، اما قصد داریم سال آینده طبق روال گذشته فعالیت کنیم و منتظر هستیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد آمد تا نمایشگاه‌هایی که برای سال ۹۹ به آن‌ها نوبت داده بودیم را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم.

او درباره رویکرد گالری هور گفت: دغدغه ما هنر معاصر و بیشتر هنر مدرن به معنای امروزی آن است. البته برای این کار تلاش نکردیم تا به سراغ انتخاب هنرمندان خاصی برویم، بلکه سراغ کارهایی رفتیم که ارزش‌های هنری زیادی دارد. ادعایی هم نداریم که در این زمینه توانستیم بخش گسترده‌ای را پوشش دهیم زیرا هر سال تعداد محدودی نمایشگاه می‌توانیم برگزار کنیم که در مقابل حجم تولید هنر کشورمان بسیار اندک است. بااین‌حال سعی می‌کنیم گوشه‌ای از هنر ناب ایران را نمایش دهیم.

امدادیان افزود: پیشکسوت‌ها به ما لطف دارند و به شکل پیش‌بینی نشده‌ای این‌طور شد که آن‌ها با ما همکاری کنند. بااین‌حال از سال ۸۴ بیش از ۲۰۰ نمایشگاه برگزار کرده‌ایم که بسیاری از آن‌ها به هنرمندان نسل جوان اختصاص داشت و اصلاً مسائل اقتصادی در آن‌ها در نظر گرفته نشده بود.

او در پایان گفت: در هر شرایطی باید فعالیت کرد. ما پیش‌ازاین هم شرایط بد را داشتیم و شاید بعد از این هم شرایط بد وجود داشته باشد، اما باید تلاش کنیم تا چراغ فعالیت‌های خود را روشن نگه داریم.