گروه موسیقی هنرآنلاین: در ابتدای این نشست، برنامه «خیام‌خوانی» در حضور علاقمندان و اصحاب رسانه برگزار شد.

فاضلیان در این نشست گفت: نوروز یک فرصت برای تغییر و نو شدن است. هم طبیعت نو می‌شود و هم ما به سمت تغییر حرکت می‌کنیم. نوروز برای ما فرصتی بود که برنامه نوای نواحی را برنامه‌ریزی کنیم و تغییری را در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کنیم. نگاه ما در تهران ۱۴۰۰ با این شعار که جان تو جان شهر است پیوند خورد و در همین راستا می‌خواهیم که همه اقوام مختلف ایران حس کنند که جان آنها جان شهر است.

وی افزود: علاوه بر این موارد تمام تلاش خود را برای تغییر فضای غم به شادی انجام دادیم و از ۲۰ اسفند برنامه‌هایی را در این راستا انجام دادیم. در این راستا برنامه تحویل سال متفاوتی را در محوطه برج آزادی داشتیم.

فاضلیان ادامه داد: موسیقی اقوام در ما ریشه دارد و ما با آن هم شادی می‌کنیم و هم غمگین می‌شویم. از آنجا که تهران محل رسیدن اقوام به یکدیگر است سعی کردیم این تنوع اقوام را در تهران داشته باشیم و این فضای غم‌زده و کرونایی را تغییر دهیم.برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ در طول سال پیش رو نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از محورهای ما در این برنامه خیابان ولیعصر بود که شهرداری تهران تلاش برای ثبت جهانی آن دارد.

محسن شریفیان نیز در این جلسه گفت: من مسئول این جشنواره نیستم. چراکه مسئولیت کار سختی است. من دبیر این جشنواره هستم و مسئول آن شما هستید.

فاضلیان در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی حذف حاجی فیروز توضیح داد: بحث حاجی‌فیروز طی یک دغدغه به این صورت پیش رفت و آقای یگانه از اختیارات شخصی خود درباره آن استفاده کرد. اصل این است که این موضوع به گفتگوی اهالی علم و فرهنگ واگذار شود. تهران گفتگو کم دارد و این فرصت مغتنمی است که درباره این موضوع گفتگو شود. 

وی ادامه داد: نگاه ما بحث سانسور نیست و قصد سانسور نداریم. شهرداری تهران در نهایت تابع نتیجه گفتگویی است که بین جامعه‌شناسان و هنرمندان شکل گیرد. 

فاضلیان همچنین درباره شلیک توپ در لحظه تحویل سال بیان کرد: شهرداری تهران دغدغه حفظ میراث را نیز دارد و از طریق نهاد متولی این اتفاق که ارتش جمهوری اسلامی است این کار را انجام داده است. توپ‌ها مشقی بوده و تنها تولید صوت کرده است.شهرداری تهران نیز دغدغه حفظ ابنیه تاریخی را دارد و این موضوع در الویت قرار دارد.

وی در ادامه درباره برنامه‌های ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار داشت: ما با این پرسش که تهران تو چه شکلی است؟ کار را آغاز کردیم و قرار نیست که ما تهران را به سلیقه خود بسازیم. قرار است تهران با نگاه تمام اقوام ساخته شود و همه در آن نقش داشته باشند. 

شریفیان نیز درباره برنامه «نوای نواحی» توضیح داد: ما سعی کردیم از اکثر گروه‌های اقوام در این برنامه دعوت کنیم. به هیچ وجه به این موضوع که موسیقی اقوام در منطقه خودشان محصور شوند قائل نیستم و گروه ما و گروه‌های موسیقی نواحی دیگر در نقاط مختلف جهان اجرا می‌کنند.این اتفاقی است که برای بیشتر شناخته شدن این موسیقی باید رخ دهد. 

وی افزود: «نوای نواحی» اتفاق خوبی است و فضای شادی را در تهران ایجاد کرده است. کمک هزینه‌ای نیز برای گروه‌های حاضر در این برنامه در نظر گرفته شده است.  

شریفیان در پایان گفت: از اعتماد شهرداری تهران ممنونم. همینطور از گروه‌هایی که در این شرایط آمدند تا تهران را شاد کنند تشکر می‌کنم. حضور ۳ هزار نفر مردم در برنامه برج میلاد که روز گذشته برگزار شد نشان می‌دهد که ما مردم به موسیقی نواحی احتیاج دارند. موسیقی نواحی بخشی از هویت ماست و امیدوارم به آن توجه بیشتری شود.

برنامه «نوای نواحی» از پنجشنبه ۵ فروردین در باغ فردوس، فضای باز برج میلاد، خانه مینایی، خانه ساعی، تئاتر شهر و راه آهن کار خود را آغاز کرده و تا هفت روز میزبان علاقمندان موسیقی نواحی ایران است.