گروه موسیقی هنرآنلاین: مسیح تحویلداری، آهنگساز و نوازنده تار ارکستر ملی درباره فعالیت‌های یک سال اخیر ارکستر ملی گفت: در رابطه با سالی که گذشت باید بگویم ما هم از همان ابتدا مانند سایر بخش‌های جامعه از شرایط پیش آمده تا حدی شوکه بودیم اما تصمیم‌گیرندگان ارکسترها از همان نوروز ۹۹ سعی کردند فعالیت‌ ارکسترها را در قالب‌های جدید با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه بدهند.

وی افزود: همه ما می دانستیم ادامه فعالیت ارکستر می‌تواند پیام روشنی به همراه داشته باشد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم با همکاری هم و استفاده از ایده‌های خلاقانه بر احساس یاس و سرخوردگی و افسردگی غلبه و از این شرایط سخت عبور کنیم. ممکن است بعضی از مخاطبین احساس کنند ارکسترها در سال ۹۹ کم‌کار شده بودند، در حالی‌که این‌طور نبود. ارکسترها کم‌کار نشده بودند بلکه شیوه فعالیتشان متفاوت شده بود و بنیاد رودکی و ارکسترها از یک‌جا به بعد سعی کردند تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنند.

تحویلداری ادامه داد: ارکسترها امسال علاوه بر فعالیت گذشته‌شان وارد عرصه‌های متفاوتی شدند که شاید در شرایط عادی کمتر به این نوع فعالیت‌ها می‌پرداختند، حوزه‌هایی مانند اجراهای آنلاین و خانگی و توجه بیشتر به تولید آثار صوتی و تصویری. ما هم مانند سایر بخش‌ها مجبور بودیم در تمامی قسمت‌ها از برگزاری تمرین گرفته تا برگزاری اجراها خلاقیت به خرج دهیم. به همین خاطر من ۹ را سال ابتکارها و ایده‌های نو در فعالیت حرفه‌ای ارکسترها نام می‌گذارم.

این نوازنده درباره برنامه ارکستر ملی در سال ۱۴۰۰ هم گفت: شورای ارکستر ملی که سال ۹۹ تشکیل شده برنامه سال ۱۴۰۰ ارکستر را به تازگی اعلام کرده است. خود بنیاد هم هر سال که می‌گذرد با تجربه بیشتر و بهتر مسیرش را ادامه می‌دهد. اتفاق مثبتی که در دوره کرونا افتاد این بود که بنیاد رودکی تلاش کرد نه تنها فعالیت ارکسترها متوقف نشود بلکه بعضی از کمبودها و نیازها چه در حوزه ساختار چه حوزه امکانات برطرف شود. این یکی از نکات ارزشمندی بود که سال‌ گذشته اتفاق افتاد.

تحویلداری در پایان چنین گفت: همه ما می‌دانیم احتمالاً شرایط کرونا در کشور تا مدتی نامعلوم همین‌طور خواهد ماند اما به عقیده من نگاه مجموعه این نیست که ما باید دست روی دست بگذاریم تا شرایط به حال قبل برگردد. اجرای ارکستر ملی در جشنواره با بیش از پنج هزار بازدید بیشترین مخاطب را داشت اما امیدوارم مخاطبین عزیز هم به طور مستمر ما را در پلتفرم‌های جدید دنبال کنند تا روزی مخاطبین ما در هر اجرا به ده‌ها و شاید صدها هزار نفر برسد. من فکر می‌کنم فعالیت‌های ارکستر در سال ۱۴۰۰ متنوع‌تر از سال‌های قبل دنبال شود.