گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب دو جلدی «مکتب‌های ادبی ایران و جهان» اواخر اسفند سال ۱۳۹۹ از سوی انتشارات حس هفتم منتشر شد.

این مجموعه در نثر از «شاهنامه ابومنصوری» آغاز شده و به نثر نویسندگان امروز، از جمله صادق چوبک و هوشنگ گلشیری رسیده است. در زمینه نظم و شعر ، از رودکی شروع کرده و به سهراب سپهری و شاعران معاصر دیگر پرداخته است.

نویسنده در این زمینه هم مکتب‌های ادبی را بررسی کرده و هم سبک و اسلوب هر نویسنده و شاعر را جزبه‌جز به نمایش گذاشته است. مثلا در قرن پنجم سه نوع نثر «ساده»، «مسجع» و «بین بین» داریم؛ نثر ساده ناصرخسرو، نثر مسجع خواجه عبدالله انصاری و نثر بین بین ابوالفضل بیهقی. شریفی ویژگی‌ها و شاخصه‌های این نوع نثر‌ها را با نشان دادن متن این کتاب‌ها توضیح داده است.

در زمینه ادبیات معاصر، نویسنده زبان، نگاه و جهان شعری نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و سایر شاعران معاصر را نشان داده و شعرهای موفق این شاعران را از لحاظ ساخت و بافت و آهنگ (شکل) بررسی کرده است.

در زمینه نثر دینامیکی معاصران هم همین کار را کرده است. در واقع کتاب «مکتب‌های ادبی ایران و جهان» یک نوع آنتولوژی و نسب‌شناسی هم هست. مثلا نویسنده برای نسب‌شناسی شاعرانی چون رودکی، خیام، نظامی، مولوی، سعدی، حافظ و شاعران سبک‌های دیگر  مثل سبک هندی و شعر نو به شاعران پیش از آن‌ها رجوع کرده و درباره اشعار آنان به واکاوی و کنکاش پرداخته است.

کتاب «مکتب‌های ادبی ایران و جهان» به چگونگی پیدایی مکتب‌های ادبی کلاسیک، رمانتی‌سیسم، رئالیسم، ناتورالیسم، سمبولیسم، سوررئالیسم، پسامدرنیسم و رمان نو در ایران نیز پرداخته و اصطلاحات توصیفی را در پایان کتاب توضیح و تشریح کرده است.

شاید پیش از این مجموعه، کارهای در این زمینه چاپ شده باشند ولی اغلب این آثار ناتمام مانده‌اند. به ادبیات معاصر نرسیده‌اند و به جزییات امور سبک‌ها و مکتب‌های ادبی پرداخته نشده‌ است.

پیش‌تر فیض شریفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در مورد کتاب دو جلدی «مکتب‌های ادبی ایران و جهان» گفته بود: «این مجموعه حاصل عمر و تدریس چهل و چند ساله در مقاطع تحصیلی از  دبیرستان تا دانشگاه است».